גריאטריה

חשיבות בדיקות סקר לנוירופתיה היקפית בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Respiratory Medicine)

ריאות

 פולינוירופתיה הינה הפרעה נפוצה בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD) ודרושות בדיקות סקר טובות יותר לזיהוי הפגיעה העצבית ושיפור איכות החיים של החולים, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine.

 מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הראו כי קיים קשר נרחב בין מערכת העצבים ובין COPD, כאשר החולים בסיכון מוגבר לאירוע מוחי, דמנציה, דיכאון והפרעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות גם לאחר תקנון לגורמי סיכון מוכרים.

 בסקירה מסכמים החוקרים את הנתונים האחרונים אודות הקשר בין COPD ופולינוירופתיה. הם בחנו את הנתונים מ-21 מחקרים שפורסמו בין 1981 ועד 2021, אשר כללו מבוגרים עם COPD בגיל ממוצע של 55-65 שנים.

 בקרב החולים במחקר תועדו שיעורי נוירופתיה היקפית שנעו בין 15% ועד 93.8%. מבין אלו, במרבית המקרים היה מדובר בפולינוירופתיה תחושתית אקסונאלית. במרבית המחקרים, הנוירופתיה כללה מעורבות של גפיים תחתונות יותר מאשר גפיים עליונות.

 בנוסף, במרבית המחקרים שנכללו בסקירה תועדה קורלציה בין נוירופתיה היקפית ובין משך המחלה וחומרת היפוקסמיה; ככל שמשך המחלה היה ארוך יותר וההיפוקסיה הייתה חמורה יותר, כך הנוירופתיה ההיקפית הייתה חמורה יותר.

 גורמי סיכון לפולינוירופתיה בחולים עם COPD, מעבר להיפוקסמיה כרונית, כללו גיל מתקדם, תזונה לקויה, דלקת סיסטמית, תרופות ל-COPD, עישון ולחץ חלקי מוגבר של פחמן דו-חמצני (היפרקפניאה).

 תוארו מספר גישות לטיפול בנוירופתיה היקפית בחולי COPD. אפשרויות טיפול מונע כוללות הגנה עצבית עם הורמונים כמו פרוגסטרון, גורמי גדילה של תאי עצב וקורטיקוסטרואידים, אם כי אלו לא הדגימו יעילות גבוהה. טיפול מקומי באנטגוניסטים מוסקריניים הדגימו פוטנציאל מסוים ועשויים לשמש כטיפול אפשרי. תמיכת חמצן, כולל טיפול בחמצן היפרברי, הדגימה ריפוי של כיבי רגל סוכרתית על-רקע פולינוירופתיה והובילה לשיפור בתסמיני כאב ובמדדי איכות החיים של החולים.

 למרות שפולינוירופתיה מופיעה לעיתים קרובות בחולים עם COPD, לא תועד קשר בין חומרת COPD ובין פולינוירופתיה. יתרה מזאת, מהנתונים הזמינים אין הוכחה לקשר בין שלבי COPD לפי סיווג GOLD או דרגת החסימה של דרכי האוויר ובין פולינוירופתיה.

 הממצאים בספרות הרפואית תומכים בבדיקת סקר של כלל חולי COPD לפולינוירופתיה, הן באמצעות הערכה קלינית והן באמצעות הערכה חשמלית, למרות העדר כלי סקירה ספציפיים לפולינוירופתיה על-רקע COPD.

 

Respiratory Medicine, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה