גריאטריה

רמות HDL גבוהות או נמוכות מדי מלוות בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים בגברים עם יתר לחץ דם (Hypertension)

כולסטרול

בקרב חולים עם יתר לחץ דם תועד סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים בגברים עם רמות HDL גבוהות או נמוכות, בהשוואה לגברים עם רמות HDL בטווח 40-80 מ”ג/ד”ל, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Hypertension. הקשר הנ”ל בין רמות HDL והסיכון למחלות לב וכלי דם לא תועד בנשים.

החוקרים מאיטליה מדווחים כי מחקרים קודמים הראו כי כל עליה של 1 מ”ג/ד”ל בריכוז HDL לוותה בירידה של 2-3% בסיכון למחלות לב וכלי דם. במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין רמות HDL ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם יתר לחץ דם, הם התבססו על נתונים מרשת Campania Salute Network, מדגם גדול של מטופלים בסיכון קרדיווסקולארי גבוה, עם נתונים אודות מאפיינים קרדיו-מטבוליים ומעקב ארוך-טווח.

אירועים קרדיווסקולאריים כללו סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, מוות לבבי פתאומי, אירוע מוחי או אוטם לבבי פטאלי או לא-פטאלי, רה-וסקולריזציה כלילית, אשפוז עקב אי-ספיקת לב, הכנסת תומכנים לעורקי התרדמה, התקף איסכמי חולף, אנגינה חדשה ופרפור פרוזדורים.

המחקר כלל 11,987 חולים עם יתר לחץ דם (מעקב ממוצע של 25.1 שנים) אשר סווגו לשלוש קבוצות לפי רמות HDL: ריכוז נמוך מ-40 מ”ג/ד”ל, ריכוז בטווח 40-80 מ”ג/ד”ל או ריכוז גבוה מ-80 מ”ג/ד”ל.

החוקרים מדווחים כי ריכוז HDL הממוצע היה גבוה יותר בנשים לעומת גברים (54.4 מ”ג/ד”ל לעומת 47.28 מ”ג/ד”ל, p<0.0001).

לאורך מעקב כולל של 25,534 שנות-אדם תועדו 245 אירועים קרדיווסקולאריים, כאשר מחלוקה לפי רמות HDL עולה אירועים אלו תועדו ב-3.5% מהחולים עם ריכוז HDL גבוה, 3.4% מאלו עם ריכוז HDL נמוך (p<0.08) ו-2.6% מאלו עם ריכוז HDL בטווח הביניים (p=0.02 לעומת ריכוז HDL גבוה או נמוך).

מהמחקר עולה עוד כי הסיכון המוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם רמות HDL נמוכות או גבוהות לא תואר בקרב נשים במחקר.

לממצאים אלו חשיבות רבה מאחר ובמחשבוני הסיכון הקרדיווסקולארי הזמינים כיום, ריכוז HDL נחשב גורם מגן, בעוד שבנוכחות רמות גבוהות מאוד, השפעה מגנה זו אינה נשמרת ולמעשה מדובר בגורם סיכון לאירועים קרדיווסקולאריים.

 

Hypertension, 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה