גריאטריה

האם בחולים עם פרפור פרוזדורים ניתן להפסיק בבטחה טיפול בנוגדי-טסיות שנה לאחר הכנסת תומכנים? (Circulation)

המשך טיפול נוגד-טסיות מעבר לשנה לאחר הכנסת תומכנים עשויה להיות בטוחה יותר בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת נוגדי-קרישה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Circulation.

מחקר OAC-ALONE הינו מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, בתווית-פתוחה, בו נערכה השוואה בין נוגדי-קרישה פומיים בלבד ובין משלב נוגדי-קרישה פומיים וטיפול נוגד-טסיות יחיד בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים למעלה משנה לאחר הכנסת תומכנים.  התוצא העיקרי כלל משלב תמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי, אירוע מוחי, או תסחיף סיסטמי. התוצא המשני העיקרי היה משלב של התוצא העיקרי או דימום מג’ורי בהתאם להגדרות ה-ISTH (International Society on Thrombosis and Haemostasis). למרות שהמחקר תוכנן לכלול 2,000 משתתפים במהלך שנה אחת, הגיוס הופסק מוקדם לאחר גיוס 696 חולים ב-38 חודשים.

הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 75 שנים ו-85.2% מהמשתתפים היו גברים. טיפול נוגד-קרישה פומי כלל קומדין ב-75% מהחולים ונוגד-קרישה פומי ישיר ב-24.8% מהחולים. מדד CHADS2 הממוצע עמד על 2.5. במהלך חציון מעקב של 2.5 שנים, התוצא העיקרי תועד ב-54 חולים (15.7%) בקבוצת הטיפול בנוגדי-קרישה פומיים בלבד וב-47 חולים (13.6%) עם טיפול משולב (יחס סיכון של 1.16).

תוצא הסיום המשני המג’ורי תועד ב-67 חולים (19.5%) תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים בלבד וב-67 חולים (19.4%) מאלו תחת טיפול משולב בנוגדי-קרישה פומיים ונוגד-טסיות (יחס-סיכון של 0.99, p=0.016 להעדר-נחיתות ו-p=0.96 לעדיפות). אוטם לבבי תועד ב-8 חולים (2.3%) וב-4 חולים (1.2%), בעוד שאירוע מוחי ותסחיף סיסטמי תועדו ב-13 חולים (3.8%) ו-19 חולים (5.5%), בהתאמה. אירועי דמם מג’ורי תועדו ב-27 חולים (7.8%) ו-36 חולים (10.4%), בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מחקר זה לא הוכיח העדר-נחיתות של טיפול פומי בנוגדי-קרישה בלבד על-פני משלב נוגד-קרישה פומי עם נוגד-טסיות בחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלה כלילית יציבה מעבר לשנה אחת לאחר הכנסת תומכנים. מאחר והגיוס למחקר הופסק מוקדם, המחקר לא היה בעל עוצמה מספקת ולא ניתן להסיק מסקנות חד-משמעיות. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים וגדולים יותר בכדי לבסס את המשטר האופטימאלי של טיפול אנטי-תרומבוטי באוכלוסיה זו.

Circulation 2018

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה