גריאטריה

ההשפעה של גורמי סיכון ו-CRT על שיעורי התמותה במחקר MADIT-CRT (מתוך Europace)

במאמר שפורסם בכתב העת Europace מדווחים חוקרים כי במחקר MADIT-CRT, שני שליש ממקרי התמותה היו עקב סיבות לבביות ושליש ממקרי התמותה נבע מסיבות לא-לבביות. חלק גדול מגורמי הסיכון המשותפים נקשרו עם תמותה לבבית ולא-לבבית וכן זוהה קשר בין CRT-D (Cardiac Resynchronization Therapy Defibrillator) ובין סיכון מופחת לתמותה לבבית בחולים עם LBBB (Left Bundle Branch Block), אך לעומת זאת הטיפול לווה בסיכון מוגבר לתמותה לא-לבבית בחולים ללא הפרעת ההולכה.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הסיבות לתמותה וגורמי הסיכון לתמותה בחולים עם טיפול CRT-D לעומת ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator), העשויות לסייע בהבנת ההשפעה והמגבלות של טיפול CRT בחולים עם הפרעה בתפקוד שריר הלב.

במהלך ארבע שנות מעקב, 169 מבין 1,820 חולים הלכו לעולמם (9.3%) מסיבות ידועות, 63.9% מסיבות לבבייות ו-36.1% מסיבות לא-לבביות. מניתוח רב-משתנים עלה כי עליה בריכוז קריאטינין בתחילת המחקר הייתה קשורה בקשר מובהק עם תמותה לבבית ולא-לבבית (יחס סיכון של 2.97), כמו גם סוכרת (יחס סיכון של 1.79) ומדד NYHA של מעל II למעלה משלושה חודשים מוקדם יותר (יחס סיכון של 1.90).

מדד נפח פרוזדור שמאלי בתחילת המחקר היה קשור בקשר מובהק רק עם תמותה לבבית (יחס סיכון של 1.28 לכל עליה של 5 יחידות). קרדיומיופתיה איסכמית נקשרה רק עם תמותה לא-לבבית (יחס סיכון של 3.54).

מהשוואת CRT-D לעומת ICD בלבד עלה סיכון מופחת לתמותה לבבית בחולים עם LBBB, אך הטיפול לווה בסיכון מוגבר לתמותה לא-לבבית בחולים ללא הפרעת ההולכה.

Europace. 2015;17(12):1816-1822

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה