גריאטריה

הערכת הבטיחות והיעילות של Vorioxetine במבוגרים עם הפרעת דיכאון מג’ורי (J Clin Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי Vorioxetine במינון 20 מ”ג נסבל היטב ומביא להפחתה משמעותית במדד MADRS (Montgomery-Asberg Depression Rating Scale) לאחר שמונה שבועות בחולים עם הפרעת דיכאון מג’ורי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Vorioxetine הינו נוגד-דיכאון בעל מנגנון פעולה משולב, עם השפעה ישירה על מספר קולטנים ועיכוב נשא סרטונין. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את היעילות של Vorioxetine במינון 10 מ”ג ו-20 מ”ג פעם ביום בחולים אמבולטורים עם הפעת דיכאון מג’ורי.

במסגרת המחקר האקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שנמשך שמונה שבועות, התמקדו החוקרים במבוגרים עם אבחנה עיקרית של הישנות הפרעת דיכאון מג’ורי.

משתתפים מתאימים חולקו באקראי לאחת משלוש קבוצות טיפול: Vorioxetine במינון 10 מ”ג, Vorioxetine במינון 20 מ”ג או פלסבו, שניתנו פעם ביום, למשך שמונה שבועות. המשתתפים שהשלימו את שמונת השבועות לקחו חלק בשלב הבא של המחקר, שכלל הפסקה בת שבועיים של הטיפול להערכ תתסמינים אפשריים לאחר הפסקת הטיפול.

תוצא הסיום העיקרי היה השינוי בממוצע הריבועים הפחותים במדד MADRS מתחילת המחקר. תוצאי סיום משניים עיקריים כללו את התגובה לפי מדד MADRS (ירידה של 50% ומעלה מתחילת המחקר), מדד Clinical Global Impressions-Improvement Score

שינוי במדד MADRS מתחילת המחקר במשתתפים עם מדד Hamilton Anxiety Rating Scale Score של 20 ומעלה, הפוגה לפי מדד MADRS (מדד של עד 10 נקודות), ושינוי מתחילת המחקר במדד Sheehan Disability Scale.

462 משתתפים חולקו באקראי לפלסבו (157 חולים), Vorioxetine במינון 10 מ”ג (155 חולים) או Vorioxetine במינון 20 מ”ג (150 חולים). הירידה במדד MADRS לאחר שמונה שבועות עמדה על 10.77, 12.96 ו-14.41, בהתאמה, עם פלסבו, Vorioxetine במינון 10 מ”ג ו- Vorioxetine במינון 20 מ”ג (p=0.058 בהשוואה לפלסבו ו-p=0.002 בהשוואה לפלסבו). שיעורי התגובה/הפוגה לפי מדד MADRS עמדו על 28.4%/14.2%, 33.8%/21.4% ו-39.2%/22.3% מהמשתתפים, בהתאמה, בשלוש הקבוצות. רק תגובה לפי מדד MADRS עם Vorioxetine במינון 20 מ”ג הייתה שונה באופן מובהק מפלסבו (p=0.044).

הטיפול נסבל היטב, כאשר האירועים החריגים הנפוצים ביותר כללו בחילות, כאבי ראש, שלשולים וסחרחורת.

J Clin Psychiatry. 2015 May;76(5):575-82

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה