מה בין Cardiac Index ובין התפתחות דמנציה ומחלת אלצהיימר? (Circulation)

במאמר שפורסם במהלך חודש פברואר בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין מדד Cardiac Index נמוך ובין סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה ומחלת אלצהיימר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים אפידמיולוגים ומחקרי חתך הציעו קשר בין מדד Cardiac Index נמוך ובין הזדקנות מוחית חריגה, כולל נפח מוח קטן יותר, עליה בחומר הלבן ותפקוד קוגניטיבי גרוע יותר. ייתכן וזרימת דם סיסטמית ירודה עשויה לתרום להתפתחות דמנציה במבוגרים.

מדגם המחקר כלל 1,039 משתתפים במחקר Framingham Offspring Cohort, ללא עדות לאירוע מוחי, אירוע איסכמי חולף או דמנציה. החוקרים בחנו את הסיכון היחסי להתפתחות דמנציה מכל-סיבה ומחלת אלצהיימר על-רקע מדד Cardiac Index לפי בדיקת MRI, תוך תקנון למדד Framingham Stroke Risk Profile Score (גיל, מין, לחץ דם סיסטולי, תרופות לאיזון לחץ דם, סוכרת, עישון סיגריות, מחלות לב וכלי דם, פרפור פרוזדורים), רמת השכלה ו-Apolipoprotein ε4.

במהלך חציון מעקב של 7.7 שנים, 32 משתתפים פיתחו דמנציה, כולל 26 מקרים של מחלת אלצהיימר. מהנתונים עולה כי עבור כל ירידה של סטיית תקן אחת במדד Cardiac Index חלה עליה של 1.66 בסיכון היחסי לדמנציה (p=0.013) ועליה של 1.65 בסיכון היחסי למחלת אלצהיימר (p=0.022). בהשוואה למדד Cardiac Index תקין, בחולים עם מדד Cardiac Index נמוך קלינית תועד סיכון יחסי גבוה יותר לדמנציה (יחס סיכון של 2.7, p=0.044).

כאשר החוקרים הוציאו מהמחקר חולים עם מחלת לב וכלי דם ופרפור פרוזדורים (184 חולים), באלו עם מדד Cardiac Index נמוך תועד סיכון יחסי גבוה יותר לדמנציה (יחס סיכון של 2.92, P=0.007) ומחלת אלצהיימר (יחס סיכון של 2.87, P=0.016) בהשוואה לאלו עם מדד Cardiac Index תקין.

Circulation, February 19, 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה