גריאטריה

הערכת מאזן סיכון-תועלת של טיפול נוגד-טסיות כפול לאחר הכנסת תומכנים כליליים (מתוך כנס מטעם ה-American Heart Association)

ארבעה מחקרים חדשים בחנו מספר אפשרויות למשך טיפול נוגד-טסיות כפול לאחר הכנסת תומכן מצופה תרופה, עם תוצאות שונות המדגישות את הקושי בניסיונות לנסח המלצה אחידה בכל הנוגע למשך הטיפול התרופתי בחולים אלו. ארבעת המחקרים הוצגו כולם במהלך כנס מטעם ה-American Heart Association.

מרבית המומחים מסכימים כי אין המלצה אחת המתאימה לכלל החולים בכל הנוגע למשך הטיפול הכפול בנוגדי-טסיות, ויש לבחון את הנושא על-בסיס שתי שאלות נפרדות כיצד להגן על החולים מפני תרומבוזיס של התומכן ומניעה שניונית נרחבת יותר של מחלה כלילית.

בתרחיש הראשון של תרומבוזיס של התומכן, מהנתונים עולה כי טיפול במשך שישה חודשים הוא בטוח במידה וקיים חשש מפני דימומים, במיוחד בחולים בסיכון נמוך שטופלו בתומכנים חדישים. בחולים בסיכון גבוה לאירועים איסכמיים ישנה עדיפות אפשרית לטיפול ארוך-יותר, ייתכן טיפול לעד.

המחקר הגדול ביותר שהוצג במהלך הכנס, עם למעלה מ-10,000 משתתפים מחקר DAPT (Dual Antiplatelet Therapy) הוא אחד המחקרים היחידים בעלי עוצמה מספקת להדגמת תוצאה ברורה; המחקר תוכנן בשיתוף עם מנהל המזון והתרופות האמריקאי במטרה לענות על השאלה הנוגעת למשך הטיפול האופטימאלי בטיפול נוגד-טסיות כפול לאחר הכנסת תומכנים. במחקר נערכה השוואה בין טיפול במשך 12 חודשים לעומת 30 חודשי טיפול בתיאנופירידינים (Clopidogrel או Prasugrel) בשילוב עם אספירין, לאחר אי-הכללת חולים בסיכון גבוה לאירועים איסכמיים או לדימומים.

מנתוני DAPT עלה כי טיפול נוגד-טסיות משולב ממושך יותר הביא להפחתת הסיכון לתרומבוזיס של התומכן ואוטם שריר הלב, לצד עליה נלווית בדימומים מתונים. מעניין לציין כי עוד זוהתה עליה באירועים איסכמיים בעיקר בשלושת החודשים לאחר הפסקת הטיפול בתיאנופירידינים, ללא קשר למועד הפסקת הטיפול, ומכאן עלה כי ייתכן ויש להמשיך את הטיפול לפרק זמן ארוך יותר, ייתכן ולעד.

החוקרים קבעו כי להמשך טיפול בתיאנופירידינים תועלת בחולים הסובלים את הטיפול שנה לאחר טיפול נוגד-טסיות כפול בעקבות הכנסת תומכן מצופה תרופה. ממצאים אלו תקפים לכלל החולים ללא היסטוריה של דימום מג’ורי.

בתת-קבוצה ספציפית במחקר DAPT חולים בהם הושתל תומכן Taxus Liberte (שכולם טופלו ב-Prasugrel כתיאנופירידינים) הוצגו כמחקר נפרד. בקבוצה זו הודגמה ירידה גדולה יותר באירועים איסכמיים עם טיפול נוגד-טסיות ממושך יותר ועליה בולטת יותר באירועים עם הפסקת הטיפול.

ממנהל המזון והתרופות האמריקאי נמסר כי הם בוחנים את ממצאי המחקר ועד לפרסום ההמלצות והמסקנות הסופיות, הסברה היא כי התועלת של Clopidogrel ו-Prasugrel עולה על הסיכונים האפשריים כאשר ניתן להתוויות המאושרות.

בשלב זה, אין לשנות את הרגלי הטיפול בתרופות אלו. אין להפסיק את הטיפול התרופתי מאחר והדבר עשוי להוביל לסיכון מוגבר להתקפי לב, קרישי דם, אירועים מוחיים ובעיות קרדיווסקולאריות מג’וריות אחרות.

שני מחקרים אחרים מאירופה בחנו משך טיפול קצר יותר של נוגדי-טסיות, המקובל יותר באירופה. הן מחקר ISAR-SAFE והן מחקר ITALIC לא הדגימו הבדלים באירועים איסכמיים או בסיכון לדימום בין טיפול במשך שישה חודשים ובין טיפול ממושך יותר. שני המחקרים הופסקו מוקדם בשל סוגיות הנוגעות לגיוס חולים למחקר ושיעור אירועים נמוכים, אך בשני המקרים נקבע כי גישת טיפול במשך שישה חודשים אינה-נחותה בהשוואה לטיפול ממושך יותר, בעיקר בחולים בסיכון נמוך לאירועים עתידיים.

המומחים מאמינים כי ארבעת המחקרים החדשים שהוצגו כעת מוכיחים כי בחולים לאחר הכנסת תומכנים מדור-חדש , במידת הצורך ניתן לשקול הפסקת טיפול לאחר שישה חודשים. עם זאת, בנוכחות גורמי סיכון רבים לאירועים איסכמיים או בחולים לאחר השתלת תומכן Taxus בעורק הכלילי השמאלי הראשי, נדרש טיפול ממושך יותר, וייתכן ואף יש מקום לטיפול לעד.

מומחים רבים אחרים מסכימים עם הצהרה זו וטוענים כי המסר פשוט. במידה והחולה נוטה לדמם, יש להפסיק את הטיפול לאחר שישה חודשים. במידה ואין תחלואה נלווית המעלה את הסיכון לדימום, יש להמשיך בטיפול.

אחד הממצאים המפתיעים ממחקר DAPT נוגע למקרי תמותה מכל-סיבה שהיו גבוהים יותר מספרית בחולים שהמשיכו טיפול בתיאנופירידינים, עקב עליה במקרי תמותה שאינה על-רקע מחלות לב וכלי דם. החוקרים מסבירים כי הממצאים עשויים לנבוע בעיקר בשל חוסר איזון במספר החולים עם מחלות ממאירות טרם הגיוס למחקר. להערכת הנושא נערכה מטה-אנליזה שכללה 14 מחקרים עם קרוב ל-70,000 משתתפים, שחולקו באקראי לטיפול נוגד-טסיות כפול לטווח קצר או ארוך.

מהנתונים עלה כי בהשוואה לאספירין בלבד או טיפול נוגד-טסיות כפול קצר-טווח (עד שישה חודשים), טיפול ממושך יותר לא לווה בהבדל בשיעורי תמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.05,p=0.33). בדומה, שיעורי תמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 1.01) ותמותה לא-קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 1.04) לא היו שונים עם טיפול ממושך בהשוואה לטיפול קצר בשילוב נוגדי-טסיות או באספירין בלבד.

מתוך כנס מטעם ה-American Heart Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    בנשים עם היסטוריה של מחלת לב תועד קשר בין חשיפה אימהית לחסמי ביתא ובין הסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כאשר Labetalol לווה בסיכון הנמוך ביותר ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, בעוד שהממצאים תומכים בהמלצה להימנע משימוש ב-Atenolol. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי ביתא משמשות לעיתים קרובות בזמן הריון, בעיקר בנשים עם מחלת לב. תרופות אלו […]

  • אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה כי בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, בחולים עם אורטיקריה תועדה עליה של 49% בסיכון להתפתחות מחלה ממארת בשנה הראשונה לאחר האבחנה, עם ירידה בסיכון ל-6% בשנים הבאות. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגרים בדנמרק ובחן את היארעות הסיכון לממאירות בקרב חולים עם אורטיקריה בהשוואה לסיכון לממאירות […]

  • הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי משנית לניתוח בריאטרי פוחת עם הזמן (Obesity Surgery)

    הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי משנית לניתוח בריאטרי פוחת עם הזמן (Obesity Surgery)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות שניתוח בריאטרי מלווה בסיכון גבוה לתרומבואמבוליזם ורידי בחודש הראשון לאחר-ניתוח, הסיכון פוחת משמעותית עם הזמן. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח בריאטרי מלווה בעליה בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בטווח הקצר, כולל תסחיף ריאתי ופקקת ורידים עמוקים, אך לא ידוע אם […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Epcoritamab לטיפול בלימפומה פוליקולארית חוזרת או עמידה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Epcoritamab לטיפול בלימפומה פוליקולארית חוזרת או עמידה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) העניק אישור מואץ ל- Epcoritamab לטיפול במבוגרים עם לימפומה פוליקולארית עמידה או חוזרת לאחר שני קווי טיפול סיסטמי, או יותר. האישור הנוכחי מהווה את ההתוויה השנייה שאושרה למתן התכשיר המכוון ל-CD20, לאחר שבשנת 2023 אושר לשימוש במקרים עמידים או חוזרים של לימפומה מסוג DLBCL (או Diffuse Large […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה