תוצאות דומות לניתוח לתיקון או החלפת מסתם מיטראלי (N Engl J Med)

ממחקר CTSN (Cardiac Surgery Clinical Research Network), שתוצאותיו הוצגו במהלך כנס ה-American Heart Association, עולה כי בחולים שעברו תיקון של המסתם המיטראלי, לא תועדו הבדלים בנסיגת רימודלינג של חדר שמאל או אירועים לבביים או צרברווסקולאריים מג’וריים לאחר 12 חודשים, בהשוואה לחולים שעברו ניתוח להחלפת המסתם המיטראלי.

יתרה מזאת, החוקרים מציינים כי שיעורי התמותה לאחר 30 ימים ולאחר 12 חודשים היו דומים עם בשתי קבוצות המחקר.

החוקרים מסבירים כי אי-ספיקה של המסתם המיטראלי על-רקע איסכמיה אינה מחלה ראשונית של המסתם המיטראלי, אלא תוצאה של אוטם לבבי. לאחר אוטם לבבי, חל רימודלינג של החדר השמאלי, שהוא תוצאה של הרחבת טבעת המסתם והסטה של השרירים הפפילארים; בסופו של דבר מתפתחת אי-ספיקה של המסתם המיטראלי. אי-ספיקה חמורה של המסתם המיטראלי על-רקע פגיעה איסכמית מלווה בעליה בתסמיני אי-ספיקת לב ותוצאות גרועות.

ההנחיות בנושא אינן ברורות, כאשר בארצות הברית ישנה העדפה ברורה לתיקון המסתם המיטראלי על-פני החלפת המסתם. במהלך השנים האחרונות נערכו תיקונים של 66% מהמסתמים. עם זאת, בחירת הטיפול עדיין שנויה במחלוקת, כאשר רבים מאמינים כי תיקון המסתם מלווה בשיעורים נמוכים יותר של תחלואה ותמותה סביב הניתוח, ובעליה בסיכון להישנות עם הזמן. נתונים אלו מבוססים על מחקרים תצפיתיים ורטרוספקטיביים ולא הוכחו במחקרים אקראיים ומבוקרים.

במחקר הנוכחי, 126 חולים חולקו באקראי לתיקון המסתם המיטראלי ו-125 חולקו להחלפת המסתם המיטראלי ב-22 מרכזים קליניים. מדד LVESVI (Left Ventricular End-Systolic Volume Index) בחולים שעברו תיקון של המסתם עמד על 54.6 מ”ל למ”ר שטח גוף לאחר 12 חודשים. בקבוצת החולים שעברו החלפת מסתם, מדד זה עמד על 60.7 מ”ל למ”ר שטח גוף (מקביל לשינוי ממוצע מתחילת המחקר של 6.6- ו-6.8 מ”ל למ”ר, בהתאמה).

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בסיכון לתמותה לאחר 30 ימים או לאחר 12 חודשים ולא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעור שילוב אירועים לבביים וצרברווסקולאריים מג’וריים, תפקוד או איכות החיים לאחר 12 חודשים.

עם זאת, החלפת המסתם הובילה לשיפור ממושך יותר באי-ספיקה מיטראלית, בהשוואה לתיקון המסתם. שיעורי אי-ספיקה בינונית או חמורה של המסתם המיטראלי לאחר 12 חודשים עמדו על 32.6% בקבוצת החולים שעברו תיקון של המסתם ועל 2.3% באלו שעברו החלפת מסתם, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית.

ניתוח החלפת מסתם כלל שימור מלא של הכורדות, כאשר החוקרים מאמינים כי לגישה זו יתרון על-פני טכניקות אחרות שאינן שומרות על הכורדות. בגישה זו משיגים תוצאות טובות יותר, עם שיעורי תחלואה ותמותה נמוכים יותר.

N Engl J Med 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה