גריאטריה

השתלת סטנט בקרוטיד עשויה להיות חלופה אפשרית ובטוחה לניתוח ( ECR 2013 )


השתלת סטנט בעורק התרדמה (הקרוטיד) היא חלופה אפשרית לניתוח אנדרטרוקטמיה ( endarterectomy) לטיפול בהיצרות סימפטומטית או להצרות חריפה לא סימפטומטית, כל עוד  המטופלים נבחרים בקפידה והפרוצדורה מבוצעת במרכזים רפואיים מנוסים, כך לפי מחקר חדש וארוך טווח שהוצג בקונגרס האירופאי לרדיולוגיה. 

הן ההליך הניתוחי והן השתלת הסטנט נחשבות לפרוצדורות בטוחות ויעילות, ולשתיהן שיעור דומה של סיבוכים, אומרים החוקרים.  השתלת סטנט בעורק הקרוטיד הופכת לפופולרית מאחר שהיא איננה פולשנית באותה מידה.

החוקרים מציינים כי ההליך הניתוחי לא מתאפשר תמיד, למשל במקרים בהם עבר המטופל התערבות ניתוחית קודמת בצוואר. עבור מטופלים כאלה ואחרים, טוענים החוקרים, השתלת הסטנט היא גישה אפשרית ומעשית. 

החוקרים ערכו סקירה רטרוספקטיבית בקרב 636 מטופלים שעברו השתלת סטנט בעורק התרדמה ושנוהל אחריהם מעקב של לפחות שישה חודשים. המטופלים שנכללו במחקר סבלו מהיצרות (סטנוזיס) של למעלה מ-50% והם היו סימפטומטיים.

 החוקרים טיפלו גם בחולים א-סימפטומטיים עם סטנוזיס של למעלה מ-80% וכן במטופלים עם סטנוזיס של מעל 50% שאצלם המשקע (הפלאק) היה לא סדיר ועם כיבים , ושהיו בסיכון גבוה לאירועים תרומבואמבוליים. 

ב-95% מהמטופלים נעשה שימוש במיכשור להגנה מוחית   (A cerebral protection device )  שנועד להוריד את הסיכון שהפרוצדורה תעורר אירוע תרומבואמבולי בשל שרידים תרומובטיים הנוצרים במהלך או מיד לאחר הפרוצדורה.

המשתתפים טופלו בתרופות לפי פרוטוקול הטיפול הסטנדרטי לפני ואחרי ההליך ההתערבותי. החוקרים כותבים כי כל ההליכים הסתיימו בהצלחה מבחינה טכנית, ושיעור התמותה לאחר 30 יום עמד על פחות מ-2%, ושל רה-סטנוזיס בסטנט, על % 1.3 . מצבי הרה-סטנוזיס תוקנו באמצעות אנגיופלסטיה או באמצעות השתלת סטנט מחדש. 

לאחר זמן מעקב ממוצע של 76.4 חודשים כ-70% מהמטופלים היו עדיין בחיים.

 לדברי החוקרים, ככל שמבצע ההליך היה מנוסה יותר, כך ירד הסיכון לסיבוכים נוירולגיים. במרכזים רפואיים המנוסים בביצוע השתלת הסטנט (כלומר, שביצעו למעלה ממאה התערבויות כאלו) הסיכון עמד על 3-4%, סיכון נמוך יותר מזה שנאמד ודווח במרכזים רפואיים פחות מנוסים.  יותר סיבוכים נוירולוגיים אירעו לחולים שלא היו סימפטומטיים (4.5% מול 1.9%), במטופלים מבוגרים מגיל 89  מאשר באלה הצעירים מ-80 (6.4% מול 2.7% בהתאמה) וכן במטופלים עם מורפולגית פלאק מורכבת יותר מאשר באלה עם פלאק יציב (6.1% מול 1% בהתאמה). 

החוקרים מסכמים כי ביצוע השתלת סטנט בעורק התרדמה (הקרוטיד) הוא הליך מעשי בטיפול בפתולוגיה של העורק. הם מציינים כי ישנה חשיבות רבה להערכה מדויקת של המועמדים הפוטנציאלים להליך ההתערבותי. 

European Congress of Radiology (ECR) 2013: Abstract B-300. Presented March 8, 2013.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה