מחקרים תצפיתיים מעוררים מחלוקת בטיפול באי-ספיקת לב (JAMA)

שני מחקרים תצפיתיים בנוגע לטיפול באי-ספיקת לב מעוררים מחלוקת מסוימת, כאשר המסקנות משני המחקרים, שפורסמו בכתב העת Journal of the American Medical Association, עומדים בסתירה עם תוצאות מחקרים אקראיים קודמים.

במחקר אחד מצאו החוקרים כי טיפול באנטגוניסטים לאלדוסטרון אינו מלווה בשיפור שיעורי ההישרדות או האשפוזים בקשישים עם אי-ספיקת לב, ובמחקר השני נמצא כי לטיפול במעכבי ACE / ARB יש תועלת בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור.

התועלת של אנטגוניסטים לאלדוסטרון

במאמר הנוכחי בנוגע לאנטגוניסטים לאלדוסטרון, החוקרים הסבירו כי למרות שהתרופות נמצאו יעילות במחקרים אקראיים, בפועל השימוש בהם איטי, ייתכן בשל חוסר ודאות בנוגע לתועלת והבטיחות מחוץ למחקרים קליניים, הרלבנטיים במיוחד לחולים בסיכון גבוה להיפרקלמיה.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על נתוני תביעות Medicare בין השנים 2005-2010, במטרה לבחון את התוצאות אודות 5887 קשישים מאושפזים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד.

מהתוצאות עלה כי טיפול באנטגוניסטים לאלדוסטרון לווה בירידה בשיעור האשפוזים על-רקע אי-ספיקת לב (HR = 0.87), אך לא לווה בשיפור ההישרדות הכוללת (HR = 1.04) או הפחתת אשפוזים חוזרים על-רקע מחלות לב וכלי דם (HR = 1.00) לאחר שלוש שנים. בנוסף, היפרקלמיה הייתה נפוצה יותר בקבוצת המטופלים באנטגוניסטים לאלדוסטרון.

לסיכום, נדרשים פרוטוקולים קפדניים יותר לניטור הדוק ומעקב מוקדם לאחר התחלת טיפול באנטגוניסטים לאלדוסטרון. החוקרים קראו למחקרים נוספים להערכת התועלת הקלינית של תרופות אלו באוכלוסיה הכוללת של חולים עם אי-ספיקת לב ולזהות גישות להתגבר על ההבדלים בין היעילות הקלינית והתועלת הקלינית.

טיפול במעכבי ACE / ARB בחולים עם מקטע פליטה שמור

במחקר להערכת הטיפול במעכבי ACE או ARB בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור, החוקרים התבססו על מאגר Swedish Heart Failure לזיהוי כ-16,000 חולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור (מעל 40%). מבין אלו, כ-12,500 טופלו וכ-3,700 חולים לא טופלו באנטגוניסטים לציר רנין-אנגיוטנסין. בשתי הערכות נמצא קשר בין טיפול באנטגוניסטים לציר RAS ובין הפחתה משמעותית של שיעורי התמותה מכל-סיבה, עם יחס סיכון של 0.80-0.90. הם גם הדגימו קשר מנה-תגובה, עם ירידה גדולה יותר בתמותה עם מינון המטרה של תרופות אלו, בהשוואה למינונים נמוכים יותר.

החוקרים מסבירים כי בניגוד למחקרים אקראיים שכללו חולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור, החולים במאגר הנוכחי שיקפו באופן מדויק יותר את החולים המטופלים בפועל.

החוקרים קבעו כי המסקנה שלהם הייתה כי אנטגוניסטים ל-RAS עשויים להועיל לחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור, אך נדרשים מחקרים גדולים לאישור ממצא זה.

JAMA 2012; 308:2097-2107

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה