גריאטריה

השוואה בין אבלציה ובין טיפול בתרופות אנטי-אריתמיות כנגד פרפור פרוזדורים התקפי (N Engl J Med)

אבלציה באמצעות גלי רדיו כטיפול קו-ראשון בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי (Paroxysmal Atrial Fibrillation) אינה יעילה יותר מטיפול בתרופות אנטי-אריתמיות, כך לפי תוצאות מחקר בן שנתיים מסקנדינביה. ממצאי מחקר MANTRA-PAF (Medical Antiarrhythmic Treatment or Radiofrequency Ablation in Paroxysmal Atrial Fibrillation) מתפרסמים במהדורת 25 באוקטובר של כתב העת New England Journal of Medicine.

לדברי החוקרים, למרות שהנטל של פרפור פרוזדורים דומה עם שתי גישות הטיפול, וכך גם היקף ההשפעה לפי בדיקת הולטר במשך שבעה ימים, ההשפעה הייתה הרבה יותר קטנה עם אבלציה בבדיקת הולטר לאחר 24 חודשים. אבלציה הייתה עדיפה מעט גם עם חלק מיעדי הסיום המשניים, דוגמת העדר תסמינים של פרפור פרוזדורים לאחר 24 חודשים. בנוסף, למעלה משליש מהחולים שטופלו תרופתית נדרשו לחצות לאבלציה במהלך תקופת המעקב, לרוב בשנה הראשונה. למרות זאת, בשל הסיכון לסיבוכים עם אבלציה, הנתונים תומכים בהמלצות הנוכחיות לטיפול תרופתי כטיפול קו-ראשון במרבית החולים עם פרפור פרוזדורים התקפי.

מדגם המחקר כלל 294 חולים מתחת לגיל 70, עם פרפור פרוזדורים התקפי וסימפטומטי, ללא היסטוריה של טיפול בתרופות אנטי-אריתמיות, שהיו מועמדים לטיפול לאיזון מקצב. החולים טופלו באבלציה עם בתרופות אנטי-אריתמיות ממשפחה IC או III כטיפול ראשוני לפרפור פרוזדורים.

בשתי הקבוצות, נטל פרפור פרוזדורים כלומר, אחוז הזמן בפרפור פרוזדורים במהלך ניטור הולטר בן שבעה ימים השתפר משמעותית בכל ביקורי המעקב, בהשוואה למצב בתחילת המחקר (p<0.001).

מניתוח ITT (Intent To Treat) עלה כי אין הבדל משמעותי בתוצא הסיום העיקרי של הנטל המצטבר של פרפור פרוזדורים כלומר, הנטל הכולל לאחר שלושה חודשים, שישה חודשים, תשעה חודשים, שנה , שנה וחצי ושנתיים יחדיו. עם נטל פרפור פרוזדורים בכל ביקור כתוצא סיום עיקרי נוסף, הקבוצות לא היו שונות משמעותית, למעט לאחר 24 חודשים, אז הודגם יתרון לאבלציה באמצעות גלי רדיו.

תופעות לוואי חמורות תוארו ב-20 חולים בקבוצת אבלציה וב-16 חולים שטופלו תרופתית, וכללו גם שישה וארבעה מקרי תמותה, בהתאמה.

שתי גישות הטיפול הביאו לתוצאות די דומות. אבלציה הייתה מעט עדיפה על טיפול תרופתי, ומדובר בהבדלים מובהקים סטטיסטית, אך היקף ההבדלים אינו בולט ולכן החשיבות הקלינית שלהם מוטלת בספק. מצד שני, שיעור החולים שחצו מטיפול תרופתי לאבלציה עמד על 36% ולכן ברור כי חלק ניכר מהחולים נדרשים בסופו של דבר לאבלציה בשל החמרת התסמינים.

המומחים מודעים לכך שתוצאות המחקר תקפות לחולים דוגמת אלו שהשתתפו במחקר, חולים צעירים יחסית, סימפטומטיים, ללא מחלות רקע מג’וריות. עם זאת, התוצאות אינן תקפות לקשישים, אלו עם פרפור פרוזדורים קבוע או ממושך, או אלו עם מחלת לב חמורה.

N Engl J Med 2012; 367:1587-95

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה