החשיבות הפרוגנוסטית של LBBB לאחר TAVI (מתוך Am Coll Cardiol)

כשליש מהחולים לאחר פרוצדורת TAVI (Transcathether Aortic-Valve Implantation) מפתחים חסם הולכה מסוג LBBB (Left Bundle Branch Block), כך עולה מתוצאות סקירה חדשה שפורסמה בכתה העת Journal of the American College of Cardiology. בלמעלה משליש מהחולים הללו החסם נעלם עד לשחרור וכך גם בכ-60% מהחולים לאחר שנה אחת. עם זאת, חסם הולכה ממושך מלווה בסיכון מוגבר לסינקופה, חסם לבבי מלא וצורך בהשתלת קוצב לב קבוע.

מהמחקר עולה כי הופעת LBBB חדש וממושך לאחר TAVI מלווה בסיכון גבוה הרבה יותר לחסם פרוזדורי-חדרי מלא, הדורש השתלת קוצב לב קבוע.

הסקירה כללה 202 חולים ללא הפרעות הולכה חדריות או השתלת קוצב לב קודמת. כולם עברו TAVI עם מסתם Sapien או Sapien XT. הגיל הממוצע של החולים עמד על 80 שנים, כאשר 60% מהם היו נשים. בסה”כ, 117 עברו TAVI בגישה טרנס-אפיקאלית ו-85 בגישה פמוראלית.

הופעה חדשה של LBBB זוהתה ב-61 מהחולים (30.2%) במהלך האשפוז. בעת השחרור, LBBB חלף ב-37.7% מהחולים וב-57.3% ההפרעה נעלמה לאחר 6-12 חודשי מעקב. מבין החולים עם LBBB ממושך בעת השחרור מבית החולים, ארבעה נדרשו להשתלת קוצב לב קבוע בשל חסם הולכה פרוזדורי-חדרי בדרגה שלוש. מניתוח רב-משתנים עלה כי עומק השתל בחדר (יחס סיכויים של 1.37 עבור כל עליה של 1 “מ) ומשך מקטע QRS (יחס סיכויים של 1.24 עבור כל עליה של 4 מילי-שניות, p=0.0037) לוו בסיכון מוגבר ל-LBBB.

במונחים של משמעות פרוגנוסטית, בחולים עם LBBB ממושך בעת השחרור מבית החולים נרשמה ירידה של 4.75% במקטע הפליטה של חדר שמאל לאחר שנת מעקב, בעוד שבאלו עם הפרעה זמנית או ללא הפרעת הולכה בעת השחרור נרשמה עליה של 2.52% במקטע הפליטה (p=0.001). בנוסף, שיעורי השתלת קוצב לב קבוע היו גבוהים יותר בחולים עם LBBB ממושך, בהשוואה ליתר המשתתפים במחקר.

מבין 25 חולים עם LBBB ממושך בעת השחרור, 20% נדרשו להשתלת קוצב לב, זאת בהשוואה ל-0.7% מיתר המדגם (P=0.001) ו-16% פיתחו סינקופה, בהשוואה ל-0.7% ביתר המדגם (p=0.001). בחולים עם LBBB ממושך בעת השחרור מבית החולים מדד NYHA היה גרוע יותר, בהשוואה לאלו עם הפרעה חולפת או ללא הפרעת ההולכה.

החוקרים מסבירים כי התופעה מוכרת עם מסתמים מתרחבים, כאשר חלק גדול מהפרעות ההולכה הללו חולפות תוך שעות או ימים לאחר הפרוצדורה. נראה כי למקרים זמניים אלו של LBBB אין השפעה מזיקה על התוצאות הקליניות. אולם, כאשר החולים משתחררים מבית החולים עם LBBB, אזי חלק מהם צפוי לפתח חסם פרוזדורי-חדרי מלא. כמו כן, חלק מהחולים המפתחים LBBB בתום הפרוצדורה יתקדמו לחסם פרוזדורי-חדרי מלא במהלך השעות או הימים שלאחר מכן. לכן, עבור חלק מהחולים, LBBB אינה הפרעה שפירה .

Am Coll Cardiol 2012.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה