גריאטריה

נתונים חסרים הובילו את מנהל התרופות והמזון האמריקאי להצביע כנגד אישור Rivaroxaban לטיפול בתסמונת כלילית חדה (מתוך הודעת ה-FDA)

FDA

מחסור בנתונים ממחקר ATLAS ACS 2 TIMI 51 להערכת הטיפול ב- Rivaroxaban (קסרלטו) מנעו את קבלת תמיכת ועידת Cardiovascular and Renal Drugs Advisory Committee מטעם מנהל התרופות והמזון האמריקאי .

הפאנל מטעם ה-FDA (Food and Drugs Administration) הצביע ברוב של 6 מול 4 (עם נמנע אחד) כנגד ההמלצה לאישור Rivaroxaban להפחתת הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים תרומבוטיים בחולים עם תסמונת כלילית חדה, או אנגינה לא-יציבה, בשילוב עם אספירין, אספירין עם קלופידוגרל או Ticlopidine.

חברת התרופות הגישה את הבקשה לאישור על סמך תוצאות מחקר ATLAS ACS 2 בשלב 3 ותוצאות ATLAS ACS TIMI 46 בשלב 2. המחקר מבוקר-פלסבו ATLAS ACS 2 הוכיח כי Rivaroxaban הפחית את הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל סיבה, תוך הגדלת הסיכון לדימומים ודימום תוך-גולגולתי, אך החסרונות של המחקרים כללו פרישה מוקדמת של חולים ונתונים חסרים.

על-סמך תוצאות ATLAS ACS 2, מומחים מטעם ה-FDA המליצו על אישור Rivaroxaban להתוויות שצוינו, למעט תמותה מכל-סיבה. עם זאת, אחרים קבעו כי לא ניתן להתייחס לממצאי המחקר מאחר שעבור 12% מהחולים לא היו נתונים מלאים, שיעור גבוה בהרבה מהבדל של 1-1.5% בשיעור יעד הסיום בין מטופלים ב- Rivaroxaban ופלסבו. סך כולל של 1294 משתתפים פרשו מהמחקר בשלב מוקדם, והחברה הצליחה ליצור קשר רק עם 183 משתתפים.

לאור הפרישה של החולים, החברה אימצה גישה מותאמת לניתוח ITT (Intent-To-Treat), כאשר החולים היו במעקב במשך 30 ימים לאחר ההקצאה האקראית או תאריך הסיום הגלובאלי של המחקר, במקום מעקב אחר כל החולים עד לתום המחקר כפי שהוצע מלכתחילה ע”י ה-FDA. מבקרים שיצאו כנגד המחקר טענו כי שלושה מקרי תמותה לא נכללו בניתוח הנתונים שערכו החוקרים, וזהו ככל הנראה רק קצה הקרחון. מאחר ששיעור החולים עם סימנים חיוניים לא ידועים גבוה בהרבה מההבדלים המדווחים בשיעורי התמותה, הם קבעו כי היתרון מבחינת התמותה אינו אמין.

מרבית חברי הפאנל תמכו בעמדה זו של המבקרים והאמינו כי לאופן בו ניתחו החוקרים את הנתונים הייתה השפעה ניכרת על אופן פרשנות הנתונים. לאור הסיכון לדימום מג’ורי, הם מעוניינים בעדויות טובות יותר לפיהן להוספת מעכב Xa או מעכב ישיר של תרומבין תועלת ברורה עבור החולים. הם ממליצים לערוך מחקר חדש להערכת טיפול ב- Rivaroxaban במינון 2.5 מ”ג, פעמיים ביום, באמצעות גישת ITT קפדנית.

מספר חברים בפאנל היו מודאגים ממספר המקרים הגבוה של חולים שפרשו מוקדם מהמחקר, וחוששים כי אירוע מסוים, דוגמת דימום, הוביל לכך. מאחר שחברת התרופות הצליחה ליצור קשר רק עם 183 מבין 1200 החולים שפרשו מהמחקר, ייתכן כי הפרישה מהמחקר הובילה להטיה של התוצאות.

אחד התומכים בהמלצה לטיפול ב- Rivaroxaban טען כי אינו יודע להעריך את תוצאות הטיפול ב- Rivaroxaban בפועל, בעיקר בשילוב עם אספירין וקלופידוגרל. לדבריו, לא מדובר בהחלטה פשוטה, המשמעות הינה מעבר לטיפול משולש, עם עליה משמעותית בסיכון לדימומים.

מתוך הודעת ה-FDA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה