גריאטריה

האם הבדל בלחצי הדם בין הזרועות מעיד על סיכון למחלות כלי דם ותמותה? (Lancet)

מסקירה סיסטמית חדשה שתוצאותיה פורסמו בכתב העת Lancet עולה כי הבדל של 10 מ”מ כספית או 15 מ”מ כספית ומעלה בלחצי הדם הסיסטוליים בין הזרועות, עשוי לסייע בזיהוי חולים בהם נדרשת הערכה וסקולארית מקיפה.

לדברי החוקרים, ישנה חשיבות לזיהוי מוקדם של מחלת כלי דם היקפית , כך שניתן יהיה לנקוט בהתערבויות ההולמות להפחתת התמותה; עם זאת, במרבית המקרים מדובר בהפרעה שקטה ולא מקפידים על השלמה שגרתית של בדיקת הבחירה הלא-פולשנית. מהנתונים עולה כי הבדל בלחץ הדם הסיסטולי של 10 מ”מ כספית ומעלה או 15 מ”מ כספית ומעלה בין הזרועות עשוי להעיד על פרוגנוזה ירודה. במחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם הבדל כזה קשור במחלת כלי דם מרכזית או היקפית ותמותה.

בסקירה זיהו החוקרים 28 מחקרים מתאימים לסקירה, 20 מהם נכללו במטה-אנליזה.

מהממצאים עולה כי במחקרים פולשניים עם אנגיוגרפיה (5 מחקרים), ההבדל הממוצע בלחץ הדם הסיסטולי בין הזרועות עמד על 36.9 מ”מ כספית להיצרות מוכחת של כלי הדם התת-בריחי (חסימה של מעל 50%). תועד קשר משמעותי בין הבדל של 10 מ”מ כספית ומעלה ובין היצרות כלי הדם התת-בריחי (יחס סיכון של 8.8).

במחקרים לא-פולשניים, נמצא קשר בין הבדל של 15 מ”מ כספית ומעלה בין הזרועות ובין מחלת כלי דם היקפית (תשעה מחקרי עוקבה, סיכון יחסי של 2.5), מחלה צרברווסקולארית (חמישה מחקרי עוקבה, סיכון יחסי של 1.6), עליה בתמותה קרדיווסקולארית (ארבעה מחקרי עוקבה, סיכון יחסי של 1.7) ועליה בתמותה מכל-סיבה (סיכון יחסי של 1.6).

החוקרים מדווחים על קשר בין הבדל של 10 מ”מ כספית ומעלה בלחץ הדם הסיסטולי ובין מחלת כלי דם היקפית (חמישה מחקרים, סיכון יחסי של 2.4), רגישות של 32%, סגוליות של 91%).

החוקרים ממליצים לשלב את הממצאים בהנחיות העתידיות ולעודד בדיקות סקר מכוונות למחלת כלי דם היקפית וטיפול אגרסיבי בגורמי סיכון במטופלים עם הבדלים אלו בלחץ הדם הסיסטולי בין הזרועות.

The Lancet, Early Online Publication, 30 January 2012

לידיעה  ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה