גריאטריה

ההשפעה של ירידה מבוקרת במאגרי ברזל בגוף בחולים עם מחלת עורקים היקפית (American Heart Journal)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת American Heart Journal, עולה כי בחולים עם מחלת עורקים היקפית (PAD או Peripheral Artery Disease), הפחתה מבוקרת של מאגרי הברזל בגוף באמצעות הקזות דם, עשויה לשפר את שיעורי ההישרדות ולהפחית את הסיכון לאוטם לבבי או שבץ מוחי.

ממחקר קודם בחולים עם מחלת עורקים היקפית עלה כי התוצאות טובות יותר עם הפחתת רמות ברזל (פריטין) במשתתפים בגיל העמידה, אך לא במדגם כולו.

במסגרת המחקר הנוכחי חולקו משתתפים לטיפול להפחתת רמות ברזל באמצעות הקזת דם (636 חולים) או לקבוצת ביקורת (641 חולים), תוך סיווג  מדדים פרוגנוסטיים, במטרה להעריך את ההשפעות של גיל ופריטין על התוצא העיקרי (תמותה מכל-סיבה) ותוצאים משניים (תמותה, אוטם לבבי לא-פטאלי ושבץ מוחי).

מהתוצאות עולה כי הפחתת רמות ברזל הביאה לשיפור התוצאות בחולים בקבוצת הגיל הצעירה ביותר הן מבחינת התוצא העיקרי של שיעורי תמותה מכל סיבה (HR = 0.44, p=0.028) והן מבחינת התוצאים המשניים (HR = 0.34, p<0.001).

בקבוצת הביקורת נרשמה ירידה בערכי פריטין (MFFL או Mean Follow-up Ferritin Levels) עם עליה בגיל בתחילת המחקר. גיל מבוגר יותר בתחילת המחקר (p=.035) וערכי פריטין גבוהים יותר בתחילת המחקר (p<0.001) ניבאו היענות ירודה להקזות דם ועליה בכי MFF בחולים בקבוצת הטיפול להפחתת רמות ברזל. ההתערבות הביאה לירידה גדולה יותר בערכי פריטין בחולים צעירים יותר.

תוצאות טובות יותר עם ערכי MFFL נמוכים יותר תועדו בחולים בקבוצת ההתערבות, הן מבחינת היעד העיקרי (HR = 1.11,  p=0.028) והן מבחינת היעדים המשניים (HR = 1.10, p=0.044). מגמה דומה תוארה עבור היעד העיקרי במדגם המחקר כולו (HR = 1.11, p=0.037).

תוצאות טובות יותר תוארו עם ערכי MFFL מתחת לחציון הממוצעים של כלל המדגם, בהשוואה לתוצאות באלו עם ערכים גבוהים מהחציון (יעד עיקרי, HR = 1.48, p=0.003; יעדים משניים, HR = 1.22, p=0.067).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ערכי ברזל נמוכים יותר ניבאו תוצאות טובות יותר, כאשר הפחתת רמות הברזל בגוף נעשתה באמצעות הקזות דם. בקרת מאגרי הברזל בגוף עשויה להביא לשיפור שיעורי ההישרדות ולמנוע או לדחות אוטם לבבי לא-פטאלי ושבץ מוחי.

American Heart Journal. 2011;162(5):949-957

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה