גריאטריה

טיפול אנטי-תרומבוטי משולש לאחר STEMI מעלה סיכון לדימומים (מתוך American Journal of Cardiology)

מתוצאות סקירת ממצאי מחקר HORIZONS-AMI עולה כי טיפול משולב באספירין, תיאנופירידינים ואנטגוניסטים לוויטמין K לאחר אוטם לבבי עם עליות מקטע ST (STEMI או ST-segment Elevation Myocardial Infarction) ו-PCI (Percutaneous Coronary Intervention) מביא לעליה בסיכון לסיבוכי דמם ועשוי להביא להפסקת זמנית של הטיפול באנטגוניסטים לוויטמין K.

החוקרים כותבים כי טיפול פומי בנוגדי-קרישה מומלץ לחלק מהחולים לאחר STEMI (למשל, אלו עם אזור אקינטי גדול בחדר השמאלי; תרומבוס מוראלי; פרפור פרוזדורים התקפי או קבוע) וטיפול משולש (אספירין, תיאנופירידינים ואנטגוניסטים לוויטמין K) נדרש בחולים לאחר Primary PCI עם הכנסת תומכנים, המצויים בסיכון גבוה לתסחיף סיסטמי. הסיכונים והיתרונות של טיפול משולש בחולים אלו לא נבחנו לעומק. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את תוצאות הטיפול בחולים תחת טיפול משולש במחקר HORIZONS-AMI, בו נערכה השוואה בין Bivalirudin ובין UFH (Unfractionated Heparin) עם מעכבי GPIIb/IIIa בכ-3,600 מבוגרים עם אוטם לבבי חד עם עליות מקטע ST.

126 מבין 3,320 חולים (3.8%) שנשלחו ל-Primary PCI קיבלו טיפול משולש והיתר קיבלו טיפול נוגד-טסיות כפול (כלומר, ללא אנטגוניסטים לוויטמין K). ההתוויות הנפוצות ביותר למתן אנטגוניסטים לוויטמין K כללו ירידה חמורה במקטע הפליטה של חדר שמאל עם אזור אקינטי גדול (23.8%), פרפור פרוזדורים (23.8%) ותרומבוס מוראלי (23.0%). אלו שקיבלו טיפול משולש היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים, והיסטוריה של הפרעות קצב, מקטע פליטה נמוך יותר של חדר שמאל, אוטם בטריטוריה של ה-LAD (Left Anterior Descending) ומדד TIMI Flow (Thrombolysis in Myocardial Infarction) של מתחת ל-3.

בחולים תחת טיפול משולש התוצאות מבחינת האיסכמיה, בטווח הקצר ובטווח הארוך, היו דומות לאלו בחולים תחת טיפול כפול, אך עם עליה בשיעור אירועי דמם מג’ורי במהלך האשפוז (17% לעומת 6.5%, p<0.0001). 15 מבין 105 חולים (14.3%) שהחלו בטיפול באנטגוניסטים לוויטמין K במהלך האשפוז, הפסיקו בשלב מוקדם את הטיפול בשל כך. לא נמצאו הבדלים בין טיפול משולש וטיפול כפול בכל הנוגע לשיעורי תמותה מכל-סיבה ותמותה לבבית, אוטם לבבי חוזר ורה-וסקולריזציה של כלי דם המטרה, במהלך שנה אחת; עם זאת, נרשם שיעור גבוה יותר של אירועי שבץ מוח לאחר שנת מעקב אחת בקבוצת הטיפול המשולש (מקרה נוסף של שבץ איסכמי ומקרה נוסף של שבץ המורגי).

החוקרים כותבים כי יש לשקול בזהירות את הסיכון של הוספת טיפול נוגד-קרישה פומי לחולים המאושפזים עקב STEMI , בטרם בחירה בתומכן מצופה תרופה או תומכן מתכת ערום.

American Journal of Cardiology 26 December 2011

לידיעה –NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה