גריאטריה

נתוני EINSTEIN תומכים במתן Rivaroxaban לטיפול בפקקת ורידים עמוקים או תרומבואמבוליזם אך קיימת מחלוקת בנוגע למשך הטיפול (מתוך כנס American Society of Hematology)

חוקרים שהציגו בכנס American Society of Hematology מדווחים כי Rivaroxaban (קסרלטו) הינו אחד מבין מספר תכשירים חדשים העשויים לשנות את אופן הטיפול בחולים עם פקקת ורידים עמוקים ותרומבואמבוליזם ורידי.

החוקרים הציגו את הממצאים משני מחקרים שכבר פורסמו, מחקר EINSTEIN להערכת הטיפול בפקקת ורידים עמוקים חריפה ו-EINSTEIN-Extension. משטר טיפול זה של Rivaroxaban פומי עשוי להקל על הטיפול נוגד הקרישה, הן עבור הרופא והן עבור המטופל.

בימים אלו נערכים מחקרים להערכת נוגדי-קרישה חדשים אחרים, דוגמת פרדקסה (Dabigatran), בהשוואה לקומדין כטיפול ממושך לתרומבואמבוליזם ורידי.

תוצאות מבטיחות לטיפול ב- Rivaroxaban בטיפול בפקקת ורידים עמוקים אך העלות גבוהה

החוקרים הציגו לראשונה את ממצאי מחקר EINSTEIN לטיפול בפקקת ורידים עמוקים חריפה בכנס ESC (European Society of Cardiology) בשנת 2010. ממחקר זה ואחרים עם תכשירים מתחרים לאותה התוויה מעידים על השינוי הצפוי בטיפול בתרומבואמבוליזם ורידי והמעבר מהטיפול במסגרת בית חולים לטיפול בקהילה.

הן Rivaroxaban והן Dabigatran כבר אושרו כטיפול למניעת פקקת ורידים עמוקים ותרומבואמבוליזם ורידי בחולים העוברים ניתוח ברך וירך באיחוד האירופאי ובמספר שווקים אחרים, אך עדיין לא אושרו לשיווק בארצות הברית.

מחלוקת בנוגע לחשיבות ממצאי EINSTEIN-Extension

בעוד שהמומחים מסכימים כי השלכות מחקר EINSTEIN DVT הן ברורות, יש מחלוקת רבה בנוגע למשך הטיפול נוגד הקרישה הנדרש בחולים לאחר אירוע תרומבוטי.

החוקרים מסבירים כי בחלק מהחולים, אין ספק כי ניתן להפסיק את הטיפול מאחר, לדוגמא, שהיה להם גורם סיכון זמני דוגמת קריש דם לאחר ניתוח אורתופדי ובאחרים, אין ספק שיש להמשיך בטיפול לעד למשל, חולי סרטן ואלו עם אירועים רבים של תרומבואמבוליזם ורידי.

קיים קושי רב בקביעת משך הטיפול, ועם תרופה בעלת שיעור דימומים מקובל ויעילות טובה, נוח יותר להמשיך בטיפול במידת הצורך, אם כי עלות הטיפול מהווה סוגיה חשובה.

הטיפול בתרומבואמבוליזם ורידי עובר בהדרגה לקהילה

המומחים מאמינים כי סוגיה נוספת העולה בעקבות טיפול בנוגדי-קרישה אלו היא שטיפולים אלו עשויים לצמצם את המגע עם החולים, ולהעביר את הטיפול בתרומבואמבוליזם ורידי מבית החולים לקהילה, לידיהם של רופאי המשפחה.

מעבר ליתרונות האפשריים של טיפולים אלו, ישנם גם חסרונות. חולים אלו לא יופנו עוד למרפאות המתמחות בטיפולים נוגדי-קרישה. היצמדות והיענות לטיפול מהווים סוגיה חשובה עם התכשירים החדשים.

מתוך כנס American Society of Hematology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה