גריאטריה

כריתה שד מניעתית דו צידית בנשים עם מוטציות של BRCA1/2 מפחיתה את הסיכון לסרטן שד באופן משמעותי (J CLIN ONCOL )

כריתת שד דו צדדית מניעתית בקרב נשים בסיכון גבוה לסרטן שד אשר נושאות נבט של  מוטציות  BRCA1 ו-BRCA2 , מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לפתח סרטן שד. כך מדווחים חוקרים מקבוצת מחקר  ה- PROSE (Prevention and Observation of Surgical End Points Study Group ) במאמר המתפרסם בחודש מרץ ב-J Clin Oncol .

בהשוואה לאוכלוסיה הכללית נשים עם נבט של מוטציות BRCA1/2 הן בסיכון משמעותי מוגבר לסרטן שד, ואופציית הכריתה המניעתית בשלב כלשהו עשוייה להיות רלבנטית. ואולם, עד כה, לדברי החוקרים, המידע על יעילות הכריתה כמפחיתה את הסיכון לסרטן השד לא נבחן באופן אמפירי מספק.

במחקר זה בחנו החוקרים את הורדת הסיכון לאחר הניתוח בנשים הנושאות מוטציות של BRCA1.2 בקרב 378 נשים אשר 105 מהן עברו כריתה מניעתית דו צדדית.

לאחר תקופת מעקב ממוצעת של 6.4 שנים התוצאות הראו איבחון סרטן שד של 1.9% בקרב הנשים שעברו את הניתוח, בהשוואה ל-48.7% של הנשים מקבוצת הביקורת שלא עברו ניתוח כריתה מניעתי.

מעבר לכך, הסיכון לסרטו שד ירד בשיעור של 95% בנשים שעברו לפני או במקביל גם כריתת שחלות, וירידה של 90% לסרטן השד בנשים שעברו את כריתת השד המניעתית ולא עברו כריתת שחלות.

ד”ר רבק, החוקר המוביל של המחקר מסכם שלמרות שכריתת שד דו צידית מניעתית בנשים עם מוטציות של BRCA1/2 מפחיתה באופן משמעותי ביותר את הסיכון לסרטן שד, ההחלטה לבצעה היא ודאי מורכבת ולא קלה.  עם זאת, לנשים שהחליטו לבצע את הכריתה המחקר מספק עדויות מוצקות לאפקטיביות של ההשפעה המניעתית המיטיבה.

 J Clin Oncol 2004 Mar 15;22:6:1055-62. Epub 2004 Feb 23

לדיווח ב-docguide

הערת e-Med – השאלות הרלבנטיות שעולות ממחקר זה הן:  האם יש פעילות מניעתית חליפית, פחות דרסטית מניתוח כריתה, שעשוייה להפחית את הסיכון ?  וכן האם מעקב ובדיקות תכופות של הנשים בסיכון עשויים לזהות התפתחות הגידול בשלב מוקדם שיאפשר טיפול או כריתה אפקטיבית עם תוצאות מניעת השנות דומות לכריתה מניעתית ? צריך לזכור שבכל זאת “רק” פחות ממחצית הנשים בסיכון פיתחו בתקופה של למעלה מ-6 שנים סרטן שד.

נראה שיש מקום להפעיל כאן מודל קבלת החלטות בסיכון תוך מדידת ה”עלות”, האינדבידואלית לאישה בסיכון במונחי השפעת הכריתה על איכות חייה, והערכת הסיכון הספציפי של המועמדת לפתח סרטן שד, שבעזרתו ניתן יהיה להגיע להחלטה רציונלית ושקולה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה