גריאטריה

ליתיום (ליקרביום) מעלה את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים בקרב נהגים מבוגרים (BMJ )

שימוש בליתיום (שם מסחרי – Licarcbium ), תרופה לטיפול במניה דפרסיה, בקרב נהגים מבוגרים מעלה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. כך מדווח ה- BMJ החודש במחקר Case Control חדש שנערך בקנדה,  המתפרסם בו.

החוקרים ריכזו נתונים של מרשמים של ליתיום וקרבמזפין (שם מסחרי – Tegretol , Teril, Carbamazepine Teva ) שנתנו למבוגרים מעל גיל 65 , וכן מידע שהתקבל מאיגוד חברות הביטוח הקנדיות על תאונות דרכים באשר לתאונות שאירעו לנהגים בגילאים 67 עד 84.

מהמימצאים עולה שבין 1/6/90 ל- 31/5/93 אירעו בקרב נוטלי התרופות הללו 5,579 תאונות רכב שכללו פציעות.

נמצא שיעור גבוה יותר של תאונות בקרב נהגים אשר נטלו ליתיום, בהשווואה לכלל הקבוצה.

לאחר התאמות של גיל, מין, אזרחות עירונית, מעורבות קודמת בתאונות דרכים עם נפגעים, חומרת מחלה כרונית, חשיפה לתרופות הפועלות על מערכת העצבים המרכזית (לרבות תרופות לדכאון, לאפילפסיה, בנזודיאזפים, אנטיפסיכוטיים, טריפטנים, הרגעת שרירים ואנגלטיקה נרקוטית) במשך 60 יום לפני התאונה – נמצא יחס סיכון יחסי של 2.08 לנהגים מבוגרים אשר עשו שימוש בליתיום במהלך 60 יום לפני התאונה, בהשוואה לכלל קבוצת המדגם שמנתה כ-12,000 איש.

לעומת זאת, לקבוצה שטופלה בקרבמזפין, יחס הסיכון היחסי היה 0.83 בלבד. החוקרים מסכמים שליתיום מעלה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים בקרב נהגים מבוגרים, וממליצים להנחות ולהדריך את המטופלים בליתיום באשר לסיכון המוגבר שלהם למעורבות בתאונת דרכים.

BMJ doi:10.1136/bmj.38002.514838.94

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה