ל-apoB יתרון על-פני LDLC בהערכת סיכון קרדיו-וסקולרי

על פי מחקר שמתפרסם בנובמבר ב-Circulation, אפוליפופרוטאין בי (apoB) מהווה מדד טוב יותר לרמת סיכון לבבית, מאשר LDL-Cholesterol.

החוקרים אומרים כי נראה שבחולים בעלי רמות גבוהות של טריגליצרידים ו-apoB, היו יותר מקרים של רמה גבוהה של סוכר בדם, תנגודת גבוהה לאינסולין, יותר דלקת ויותר פקטורים תרומבוגנים.

לצורך המחקר נותחו נתונים מ-1522 נבדקים בגילאי 49 עד 69. “LDLC גבוה” הוגדר כערכים של מעל 130 מ”ג/ד”ל, ו”apoB גבוה” כערכים שמעל 99 מ”ג/ד”ל.

ל-10% מהנבדקים היה LDLC גבוה ו-apoB תקין, ול-10% apoB גבוה ו-LDLC תקין. בסה”כ, אילו apoB היה משמש כמדד לטיפול, 19% היו מקבלים המלצות שונות לטיפול.

הממצאים מראים כי לחולים עם apoB גבוה ו-LDLC תקין, ממוצע נמוך יותר של גיל, HDL, וגודל חלקיקי LDL, לעומת ממוצע גבוה יותר של BMI, היקף מותן, טריגליצרידים, אינסולין בצום, אינסולין לאחר שעתיים, וערכי plasminogen activator inhibit-1. זאת לעומת קבוצת ה-LDLC הגבוה וה-apoB התקין.

החוקרים כותבים “בחולים עם צריכת אנרגיה עודפת קיים קושי לרקמת השומן לאחסן חומצות שומן, וזה מגביר את הסיכון הקרדיו-וסקולרי”. הם ממליצים להשתמש ב-apoB כמדד נוסף בבירור השגרתי, או להשתמש במדד זה בחולים עם טריגליצרידים גבוהים או HDL נמוך כדי לקבל תמונה כוללת יותר על רמת הסיכון של החולה, ולהעריך את יעילות הטיפול בסטטינים עבורו.

Circulation 2003.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה