במאמר מערכת חריף תוקף ה-Lancet את ה-Rosuvostatin

במאמר מערכת חריף מאשים ה- Lancet את חברת AstraZeneca בכך שהיא מנהלת מסע שיווקי חסר מעצורים לקידום תרופת ה-רסווסטטין (Rosuvostatin) לטיפול בהיפר-ליפידמיה.

העורך, Dr. Richard Horton, כותב כי על רופאים להזהיר את מטופליהם בכך שלעומת מתחרותיה תרופה זו הוכחה פחות כבטוחה לשימוש. במאמר הוא תוקף את מנכ”ל החברה Sir Tom McKillop בכך שהוא נוהג במדיניות שלרווח בכל מחיר”.

חברת AstraZeneca הפיצה תגובה רשמית בה נאמר כי רסווסטטין היאתרופה יעילה ובטוחה שנחקרה היטב, בעלת פרופיל בטיחות מקביל למתחרותיה, המשולב ביכולת עדיפה להביא חולים להשגת יעדי הכולסטרול שלהם”. עוד כותב המנכ”ל כי הוא מגנה את העובדה שעיתון מדעי מוערך דוגמת ה-Lancet מפרסם “ביקורת שערורייתית  לגבי תרופה חשובה, שנלמדה היטב”.

דר. הורטון אומר כי כאשר שהה בכנס קרדיולוגים בוינה הוא השווה את פירסומי התרופות השונות ואז נוכח בחולשת הראיות התומכות ברסווסטטין. הוא הוסיף כי המידע השיווקי מבוסס כולו על תוכנית ה-GALAXY, הכוללת מחקרים באיכות משתנה, שעדיין לא הגיעו לנקודות הסיום הקליניות שלהם. הוא כותב כי כתוצאה החברה “מתבססת על הגיון אסטרולוגי יותר מאשר אסטרונומי”. על כך משיב מקילופ כי נדיר שתוצאות סופיות של מחקרים מתקבלות בזמן יציאת תרופה לשוק.

בראיון ל-Medscape אומר Sidney Smith, לשעבר קצין המדע הראשי של ה- American Heart Association, כי הוא לא מרגיש צורך לחלוק על החלטות ה-FDA וכי יש לסמוך על הארגון בקביעות של בטיחות ויעילות. הוא מבקר את מאמר המערכת של ה-Lancet על כך שהטיעונים בו אינם משכנעים. “נטל ההוכחה הוא על כותב המאמר” אומר סמית.

במאמר מציין הורטון כי ברבעון הקודם דיווחה AstraZeneca על ירידה של 17%ברווחיה, ורומז בכך כי מהלכי השיווק שלה מוכתבים מעובדה זו. אולם בימים אלו מדווחת החברה על עלייה של 21% ברווחים ושל 12% במכירות. 

Lancet. 2003;362:1341

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה