גריאטריה

רגישות לפניצילין היא פרדיקטור טוב יותר מאשר רגישות לאנטיביוטיקות מסוג סולפונאמיד לחיזוי רגישות לתכשירי סולפונאמיד לא אנטיביוטים

במחקר קוהורט פרוספקטיבי שפורסם בניו אינגלנד נמצא שרגישות לפניצילין מנבאת טוב יותר מרגישות לאנטיביוטיקה מסוג sulfonamide רגישות לחומרים ממשפחת הסולפונאמיד שאינם אנטיביוטיים. מאמר המערכת בעיתון משבח את המאמר ומציין את הצורך במחקר נוסף בתחום התגובות האלרגיות הנובעות משימוש בתרופות.

כותבי המאמר מציינים שהבטיחות בשימוש בחומרים מתחום sulfonamide nonantibiotic בחולים עם רגישות ידועה ל sulfonamide antibiotic אינה ברורה. “למרות שהמכניזם של התגובה האלרגית ל sulfonamide עדיין לוטה בערפל, מקובל לחשוב שחולים שסבלו מתגובה כזו הם בעלי סיכון מוגבר לתגובה נוספת וכל תכשירי ה- sulfonamide נחשבים לקונטראינדיקציה בחולה עם היסטוריה שכזו.

בעזרת מאגר הנתונים של U.K. General Practice Research Database חישבו מחברי המאמר את הסיכון לתגובה אלרגית 30 יום מקבלת תכשיר מסוג sulfonamide nonantibiotic.

מתוך 969 חולים עם היסטוריה של רגישות ל- sulfonamide antibiotic סבלו 96 חולים (9.9%) מתגובה אלרגית אחרי קבלת הטיפול ב-  sulfonamide antibiotic.

מתוך 19,257חולים ללא היסטוריה של רגישות ל- sulfonamide antibiotic סבלו 315 חולים (1.6%) מתגובה אלרגית אחרי הטיפול ב-  sulfonamide antibiotic.

     Odds Ratio- 2.8, (c.i. 2.1-3.7

הסיכון לתגובה אלרגית בקרב החולים עם רגישות ל sulfonamide היה אף גבוה יותר בחולים אשר קיבלו תרופה ממשפחת הפניצילינים ( OR.3.9, 95% c.i.,3.5-4.3). לעומת זאת בקרב חולים עם רגישות ל  sulfonamide שקיבלו  תכשיר מסוג sulfonamide nonantibiotic הסיכון לרגישות היה נמוך מאצל אלה שטופלו אחר כך בפניצילין ( OR0.7 c.i. 0.5-0.9).

הסיכון לתגובה אלרגית לאחר טיפול ב- sulfonamide nonantibiotic היה נמוך בקרב חולים עם היסטוריה של רגישות ל sulfonamide בהשוואה לחולים עם היסטוריה של רגישות לפניצילין, OR. 0.6.

יתכן ובמחקר היו הטיות של אינפורמציה, חשד אבחנתי, טעות בסיווג התוצאה, selection bias,  potential confounders

“יש אסוציאציה בין היסטוריה של רגישות ל sulfonamide antibiotic והסיכוי לתגובה אלרגית                ל sulfonamide nonantibiotic, אך נראה כי הסיבה לכך היא פרדיספוזיציה של החולה לתגובה אלרגית ולא cross creativity עם תרופות על בסיס סולפונאמיד” כתבו החוקרים, ” כאשר כותבים מרשם יש לקחת בחשבון שחולים עם היסטוריה של רגישות   לתרופה עלולים לסבול מרגישות לכל תרופה הידועה כגורמת לתגובה אלרגית. 

 המחקר נתמך על ידי חברת Pfizer.

מאמר המערכת טוען שבסופו של דבר התקדמות בזיהוי ובכימות תגובות הלוואי של תרופות תקבע על ידי סדר עדיפויות חברתי ולא על פי יכולת טכנולוגית. אחת הבעיות בניהול מחקרים לאחר שיווק התרופה הוא הקושי של ה FDA בגיוס משאבים והתפיסה של NIH שמחקרים אלו אינם חדשנים או שהם צריכים להיות ממומנים ומבוצעים על ידי תעשיית התרופות. לכן יש להשקיע מאמץ ניכר במחקרים קלינים ומדוייקים על השפעת התרופות גם בעתיד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה