גריאטריה

קלציום אצטט גורם להיפר-קלצמיה והסתיידות כלי דם במטופלי דיאליזה

 

Calcium acetate יעיל כטיפול בהיפר-פוספטמיה (hyperphosphataemia) במטופלי המו-דיאליזה, אך גורם להיפר-קלצמיה והסתיידות כלי דם בדומה לנצפה בטיפול ב- calcium carbonate, כך עולה מתוצאות מחקר אמריקאי שהתפרסם ב-American Journal of Nephrology.

היפרפוספטמיה היא בעיה נפוצה בקרב מטופלים עם מחלות כליה שניתן לטפל בה ביעילות בעזרת מלחי סידן או תרופות non-calcium binders. לאחרונה נמצא שמלחי סידן, בעיקר קלציום קרבונט, גורמים להתקדמות בהסתיידות העורקים הכליליים והאאורטה במטופלי דיאליזה, בעוד non-calcium binders, כדוגמת sevelamer (שם מסחרי Renagel), לא גורמים להשפעות אלו. לא ברור האם מלחי סידן אחרים, כמו קלציום אצטט, גורמים גם הם לאותן השפעות שליליות.

במטרה לבחון האם ההשפעה על הסתיידות העורקים ייחודית לקלציום קרבונט, בדקו החוקרים האם טיפול בקלציום אצטט גורם גם הוא להיסתיידות כלי הדם והיפר-קלצמיה במטופלי המו-דיאליזה.

המחקר כלל 108 מטופלי דיאליזה שהוקצו אקראית לקבלת קלציום אצטט (מינון ממוצע 4.6 ± 2.1 גרם ליום) או sevelamar. רמות הזרחן והסידן נמדדו כעבור שנה. כמו כן, התקדמות הסתיידות העורקים הכליליים והאאורטה נמדדו על ידי electron beam tomography (EBT).

בסופו של דבר, נצפתה ירידה דומה ברמות הזרחן בסרם בשתי קבוצות הטיפול, עדות ליעילות הדומה של טיפולים אלו.

עם זאת, מספר גבוה יותר של מטופלים שנטלו קלציום אצטט פיתחו היפר-קלצמיה (סידן> mg/dL 10.5) 36% מהמטופלים מקבוצת הקלציום אצטט בהשוואה ל-13% מהמטופלים מקבוצת ה-sevelamar.

בעוד שלא נצפו שינויים בהסתיידות העורקים בקבוצת ה-sevelamar, הרי שאלו שקיבלו קלציום אצטט הראו שינויים דומים לאלו שנצפו עם קלציום קרבונט.

החוקרים מסכמים כי קלציום אצטט גם הוא גורם להיפר-קלצמיה והסתיידות עורקים במטופלי דיאליזה.

Am J Nephr 2003;23:5:307-314.

לידיעה ב-doctors guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה