גריאטריה

אנטי-אוקסידנטים משחקים תפקיד באובדן עצם על רקע חסר באסטרוגן

 

למרות הקשר המבוסס בין חסר באסטרוגן ואובדן עצם, המנגנונים המעורבים בתהליך אינם ברורים. כעת, ממצאים ממחקר חדש מעידים שהקשר מתווך על ידי thiol antioxidants ב-אוסטאוקלסטים (osteoclasts).

באזורים אחרים בגוף, נמצא שאסטרוגן מדכאROS (reactive oxygen species), שידועים כמעוררי פעילות אוסטאוקלסטים. לכן, יתכן שחסר באסטרוגן גורם לאובדן עצם על ידי  ROS שמפעילים אוסטאוקלסטים. כלומר, רמות נוגדי החמצון עשויות להיות נמוכות בחסר של אסטרוגן.

בגיליון ספטמבר של ה- Journal of Clinical Investigation מתפרסם מחקר שמצא רמות נמוכות של glutathione ו- thioredoxin, נוגדי החמצון התיולים העיקריים, במוח העצם של חולדות לאחר כריתת שחלות. 

טיפול ב-17-beta estradiol הביא את רמות נוגדי החמצון לרמת תקינה במהירות. יתרה מזאת, נמצא שחומרים שהשפיעו על רמות ה- glutathioneהשפיעו בהתאמה על צפיפות העצם.

בבדיקות in vitro נמצא שאסטרדיול מעלה את רמת האנטי-אוקסידנטים בתאים דמויי-אוסטאוקלסטים. טיפול במעורר גלוטתיון מנע יצירת אוסטאוקלסטים, בעוד שימוש במעכב גלוטתיון השפיע באופן מנוגד. טיפול באסטרדיול וכן במעורר גלוטתיון דיכא ביטוי TNF-אלפא , ציטוקין הקשור לאובדן עצם על רקע חסר באסטרוגן.

תוצאות אלו הן בעלות השלכות חשובות להבנת הביולוגיה של העצם ולטיפול באוסטאופורוזיס, קובעים החוקרים. למרות שיש צורך במחקרים נוספים שיקבעו מהו המנגנון המדויק שבבסיס אובדן עצם, תוצאות מחקר זה מנבאות שניתן יהיה למנוע אוסטאופורוזיס על-ידי העלאת רמת נוגדי החמצון שיגנו על העצם, הם מוסיפים.

J Clin Invest 2003;112:915-923

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה