גריאטריה

משקל יתר, עישון, ריפלוקס וצריכה נמוכה של פירות וירקות הם גורמי הסיכון המרכזיים לסרטן קיבה וושט

מספר גורמי סיכון עיקריים קיימים במרבית מקרי סרטן הושט והקיבה המתרחשים באוכלוסיה הכללית. מחקר חדש המתפרסם במהדורת 17 לספטמבר של ה- Journal of the National Cancer Institute בדק לראשונה את השפעת גורמי הסיכון על האוכלוסיה הרחבה.

במחקר בדקו החוקרים 1,143 מטופלים עם סרטן ושט או סרטן קיבה, לעומת 695 אנשים בריאים שהיוו קבוצת ביקורת. המטופלים אובחנו בין השנים 1993-95 ב-3 מרכזים בארה”ב.

משקל יתר היה נוכח בשיעור הגבוה ביותר של סרטן הושט מסוג אדנוקרצינומה. לאחריו, הגורם בעל ה”תרומה” הרבה ביותר , כ- 40% – היה עישון. משקל יתר ועישון (אפילו בעבר) , היסטוריה של ריפלוקס וצריכה נמוכה של פרות וירקות היו נוכחים ב- 79% מהמקרים.

לגבי סרטן אדנוקרצינומה בקיבה, העישון היה הגורם המשמעותי ביותר המסביר את המחלה. עישון ומשקל יתר היו נוכחים ב-56% מהמקרים.

לצריכת אלכוהול היה המיתאם הגבוה ביותר לנוכחות תאי סרטן ושט מסוג סקואמוס (squamous ) וב-72% ממקרי סרטן זה הוותה גורם מסביר. כ-90% ממקרי הסרטן היו קשורים לצריכת אלכוהול, עישון וצריכה נמוכה של פירות וירקות.

לחולי סרטן שאינו מסוג אנדוקרצינומה בקיבה , שימוש מוגבר בניטריטים היווה גורם הסבר גבוה – כ- 41% .

החוקרים סבורים שההתפשטות המדאיגה של סרטן הושט באוכלוסיה המערבית נובעת מהשכיחות הגבוהה של גורמי הסיכון הללו בקרב האוכלוסיה הכללית.

המאמץ להפחית שכיחות של השמנת יתר, ריפלוקס גסטרואסופיגלי (GERD ) ועישון, ודיאטה עשירה בירקות ופירות עשוי לעצור ולהפוך את המגמה המדאיגה של התפשטות סוגי סרטן אלה- קובעים החוקרים בהמלצותיהם.

J Natl Cancer Inst 2003;95:1404-1413.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה