‘חרות, שוויון ואחווה’ גם בגיל הזקנה-הערות בעקבות גל החום באירופה

מאמר מאת: ד”ר ארתור ליבוביץ

התוצאות החמורות של גל החום בקיץ האחרון לגבי הקשישים באירופה מפנות באופן מיידי את המבט למצב אצלנו. ישראל היא מדינה חמה עם גלי חום שנפרסים על פני חודשים רבים ובכל זאת התופעה של תמותת קשישים הקשורה בגלי חום אינה מוכרת בארץ. הממסד האירופי לומד כעת את הנושא ונערך להתמודדות. בצרפת הבינו זאת ובחצי פה הכירו בצורך לבנות מערך גריאטרי מודרני. אך מעבר לכך כמו בנושאי בריאות רבים יש להסביר ולחנך את הציבור ולהדריך את הרופאים.

גלי חום מביאים תמותה גדולה יותר אצל קשישים. בגל החום של קיץ 1980 היו פי 12 מקרים של “מכת חום” בקרב קשישים מעל גיל 65 מאשר בין הצעירים יותר. גורמי הסיכון לכך כפי שנקבעו בסקרים היו מצב חברתי כלכלי נמוך, קשיי תפקוד, בעיות קוגניטיביות ומחלות כמו סכרת, לב ושימוש בתרופות עם השפעה אנטי כולינרגית ומשתנים. לאדם הזקן יש קושי להתמודד עם עודפים של חום גוף. שתיים הן הדרכים בהן הגוף מתפטר מעודפי חום ובשתיהן יש לקשישים בעיה:

35% מעודפי החום מוצאים באמצעות הזעה. ההזדקנות מגבילה את יכולת איבוד החום בהזעה משום שחלק מבלוטות הזעה הופכות פיברוטיות ורשת כלי הדם שסביבם מצטמצמת. המאמץ הכרוך בהרחבת כלי הדם בעור שנדרש להזעה עלול לפעמים אף להחמיר מצבים של אי ספיקת לב ויש לתת על כך את הדעת.

כמובן שתרופות עם השפעה אנטי כולנירגית גם כן מפחיתות את יכולת ההזעה.

נקודה נוספת שעלולה להפריע להזעה היא הגירעון בנוזלי הגוף.

רבים מן הקשישים אינם שותים מספיק, אם בגלל תחושת הצמא המשובשת הקיימת בגיל זה ואם בגלל קשיי תפקוד שמונעים מהם נגישות לשתיה. ולכך יש להוסיף טיפול במשתנים שניתן לפעמים ללא בקרה מספקת.

המנגנון השני להרחקת עודפי חום מן הגוף הוא הקרנה או הולכה, כלומר פליטה לסביבה (המונח באנגלית הוא Convection). ע”י כך מרחיק הגוף 65% מעודפי החום וזהו המנגנון העיקרי, והוא מותנה בחום ובלחות השוררים בסביבתנו.

ברור אם כן שכאשר חום הסביבה גבוה וגם הלחות גבוהה נפגעת מאוד יכולת האדם הקשיש להרחיק עודפי חום. חשיבות גדולה בשלב זה יש לייחס ללבוש מתאים, לאי כיסוי הגוף בצורה מוגזמת וכמוכן לאוורור ומיזוג סביבתי נכונים.

בנקודה אחרונה זו טמון החלק העיקרי לכישלון שהיה באירופה ובעיקר בצרפת. ולעומת זאת בישראל עניין זה זוכה לתשומת הלב הראויה והרוב הגדול של הקשישים במוסדות ובבתים הפרטיים נמצא בסביבה ממוזגת.

על כן חשוב להסביר עניין זה לציבור הרחב לקשישים עצמם ולבני משפחותיהם. כל דבר שיעשה על פי מה שתואר לעיל, אם ביצירת סביבה ממוזגת, בלבוש הולם, במתן נוזלים במידה מספקת או בבקרה תרופתית יצמצם את נזקי החום. גם במדינות שהחום לא פוקד אותן לעתים קרובות יש לחשוב על כך לא פחות משחושבים על חימום בחורף. ומי שהצהירו “חירות, שוויון, ואחווה” יוסיפו נא “גם בגיל הזיקנה”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה