תוספת סידן מפחיתה שלשול הנגרם על-ידי E. coli

 

תוספת סידן לתזונה מעכבת התיישבות enterotoxigenic Escherichia coli (ETEC) במעי ומפחיתה את חומרת השלשול הנגרם מ-ETEC, מדווחים חוקרים מהולנד.

במחקר זה, המתפרסם בגיליון אוגוסט של Gastroenterology, בחנו החוקרים את השפעת סידן בתזונה על זיהום בחיידקי ETEC חיים-מוחלשים ב-32 גברים בריאים שאינם נשאים ל- streptomycin-resistant E. coli וללא נוגדנים ל-ETEC.

בתחילה, הנבדקים חולקו אקראית לשלו קבוצות: תזונה רגילה; תזונה עשירה במוצרי חלב עם רמות סידן גבוהות; או תזונה המורכבת ממוצרי חלב עם תכולה נמוכה של סידן (פלצבו). לאחר 10 ימים, הודבקו הנבדקים ב-ETEC מוחלש.

קבוצת הסידן הגבוה החלימה כליל ביום שני, כאשר בקבוצת הפלצבו עדיין נמצא עומס חיידקי משמעותי בצואה. גם כמות הפרשת ה-Fecal mucin שעלתה ב-30% ביום ההדבקה, חזרה לנורמה כעבור יום בקבוצת הסידן.

לתזונה לא היתה השפעה משמעותית על הפרשת ETEC בצואה או על תגובות חיסון הומורליות 11 יום לאחר ההדבקה.

החוקרים מציעים שאנשים החיים בארצות מתפתחות, בעיקר ילדים, עשויים להפיק תועלת מתזונה עשירה בסידן. כמו כן, הם מציינים, בארצות מתועשות קשישים, אנשים עם חוסר סבילות ללקטוז ואפרו-אמריקאים יפיקו גם הם תועלת מהעלאת צריכת הסידן הנמוכה אצלם באופן רגיל. מחקרים בחיות הראו שאין הבדל מבחינת התועלת בין קלציום פוספט כתוסף מזון לבין צריכת סידן בתזונה.

יתכן שלסידן השפעה דומה כנגד פתוגנים גרם-שליליים אחרים כדוגמת Vibrio cholerae. עם זאת, במחקר זה נמצא שסידן דווקא מגביר את ההתרבות של Listeria, חיידק גרם חיובי, ומחמיר את הזיהום כתוצאה מכך, מסכמים החוקרים.

Gastroenterology 2003;125:469-476

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה