גריאטריה

‘כוונת האוצר לצמצם 300 מיטות במחלקות הפנימיות ולהעבירן למוסדות גריאטרים – איוולת, התעללות בזקנים שמחייבת ועדת חקירה ממלכתית או הגשת תביעה’ – כך טענו משתתפי כנס החירום שארגנה הר’י

בהתראה קצרה הגיעו היום (29/7/03 ) מנהלי המחלקות הפנימיות, ומנהלי בתי’ח ומחלקות גריאטריות מרחבי הארץ, לכנס חירום שארגנה הר”י. (סיקור מלא של כנס החירום לרבות סקירות מוקלטות, דפי עמדה ומצגות בגיליון סוף השבוע הקרוב. ).

הרקע לכנס החירום נעוץ בכוונת האוצר לבצע קיצוץ של 300 מיטות במחלקות הפנימיות אשר יועברו למוסדות גריאטרים. לטענת פקידי האוצר, המחלקות הפנימיות מלאות בחולים מבוגרים וסיעודיים שמתאשפזים במחלקות אלו מחוסר ברירה ומחוסר מקום במוסדות גריאטרים. מכיוון שהאשפוז במחלקות הפנימיות הוא יקר, העברתם למוסדות גריאטרים, תוזיל ותייעל את השירות והעלות בכלל המערכת.

אם כן, מדוע נזעקו ראשי הר”י ,איגוד הפנימיאים, ואיגוד הגריאטרים גם יחד ? לכאורה ההצעה נשמעת כהגיונית…

בסקירות ובנתונים שהוצגו בכינוס על ידי יו”ר הר”י, ד”ר בלשר, יו”ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ’ מיטלמן,  עולה שמצבה של הרפואה הפנימית בישראל בכל הפרמטרים הרלבנטים של מיטות ל-1000 תושבים, מס’ ימי אישפוז ממוצע ועוד – הוא גרוע ביותר.

מס’ המיטות במחלקות הפנימיות לנפש  בישראל הוא 2.3 ל- 1000 , נמוך משמעותית מהנתונים באירופה ובארה”ב הגבוהים פי 2-3 מנתון זה. גם בניתוח על פני זמן, ישנה הרעה ו”שחיקה” של מס’ המיטות לנפש.

רבים מהדוברים בכנס התריאו שכבר כיום, למרות שאנו עדיין בעיצומו של הקייץ, שזוהי תקופה רגועה יחסית, התפוסה במחלקות הפנימיות היא מעל 100%. בחורף, היא מגיעה לרוב לשיעור גבוה משמעותי, והתוצאה : “הזקנה המאושפזת במסדרון”.

לכן, הקריאה של הדוברים בכנס הייתה שלא רק שאין מקום לקצץ במס’ המיטות במחלקות הפנימיות, אלא שיש מקום להגדילן, כפי שאף נמצא במס’ ועדות בדיקה שמונו בשנים האחרונות.

מבדיקה שנערכה לאחרונה עולה שכיום יש כ-40 מאושפזים בלבד במחלקות פנימיות שלפי קריטריונים מקובלים, יש מקום להעבירם למוסדות גריאטרים.

ד”ר שי בריל, יו”ר האיגוד הגריאטרי, התריע שבד בבד עם תכנית זו של האוצר להעברת מיטות מהמחלקות הפנימיות לגריאטריה, האוצר אף מתכנן לבצע הפרטה של בתי חולים גריאטרים ממשלתיים, דבר שיפגע בוודאות ברמת הטיפול הרפואי הניתן לאוכלוסיה המאושפזת בהם.

פרופ’ פורת , מנהל מחלקה פנימית בבי”ח סורוקה קרא להקים ועדת חקירה ממלכתית, שתבדוק את מצב המחלקות הפנימיות בארץ והצרכים שלהן מבחינת מס’ מיטות וצוות רפואי בהתאם, וזאת לאור כוונת האוצר, אותה תקף ושלל פורת מכל וכל .

ד”ר אלישע ברטוב טען שהמהלך המתוכנן של האוצר גובל ב”פשע נגד האנושות” הדורש תביעה משפטית. הוא הוסיף גם שכיום מערכת הבריאות מנוהלת באופן דיקטטורי על ידי פקידי הממשלה, ואין כל דיאלוג ושיח עם ראשי המשק הרלבנטים.

חשוב לציין כי המוטיב שחזר על עצמו לאורך כל הדיון על ידי הדוברים השונים, היה טובת החולים. לא מדובר על מאבק בנושא שכר, תנאים וכד’ של הרופאים, אלא התגייסות, שבהחלט יש לכבד אותה, של הר”י והאיגודים לרפואה פנימית וגריאטריה, לשמש כנציגי ודוברי החולים.

 כפי שטען פרופ’ מיטלמן, “החולים הללו אינם יכולים לצעוד לירושליים או להקים עיר אוהלים מול הכנסת…” ותפקיד הר”י והאיגודים לייצג אותם כדי להבטיח מילוי של חוק זכויות החולה והגשת טיפול רפואי הולם.

עלו גם כמה הצעות “קונסטרוקטיביות” מצד המשתתפים כמו לעורר את דעת הקהל, ליזום משבר באמצעות הארכה מכוונת של משך האשפוז במחלקות ויצירה עומס ולחץ גדול שיקפיץ את כלי התקשורת, ויגרמו לאוצר לסגת מתכנית זו.

בד בבד נשמעו בקהל גם קולות שהציעו פתרונות מבניים כמו יצירת קריטריונים ברורים לאשפוז במחלקה פנימית /הפנייה למוסד גריאטרי , הן ברמת חדר המיון והן ברמת הרפואה הקהילתית המפנה את החולה, ואף לשדרג את רמת הטיפול האמבולטורי באופן כזה שניתן יהיה לחסוך אישפוזים מיותרים בפנימיות.

מכל מקום, נראה שהיה קונצנזוס לכך שהנתונים מצביעים בבירור שיוזמת האוצר אינה מבוססת על ניתוח נתונים עובדתי וכמותי. הוסכם על רבים כי יש ודאי מקום לדיון, בדיקה ואולי אף ליצירת קריטריונים שעשויים לשפר את המצב, אבל לא היה ספק שקיצוץ חד צדדי לאורך הקו של 300 מיטות, ועוד ללא כל הכנה והתארגנות מתאימה, יביא לנזק בריאותי רב ונראה שגם לא יחסוך במשאבים.

כאמור, סיקור מלא של הכנוס- בגיליון סוף השבוע הקרוב.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה