גריאטריה

תזונה עשירה בשקדים ובסויה עשויה להוריד את רמת הכולסטרול כמו הטיפול בסטטינים

הוספה של חלבון סויה, סיבי viscous  ואגוזים יכולה להיות אפקטיבית להורדה של כולסטרול כמו הוספת סטטינים לדיאטה הדלה בשומנים רווים, כך על פי מחקר חדש שהופיע ב-JAMA השבוע.

המלצות תזונתיות עכשוויות המתמקדות בדיאטה הדלה בשומן רווי הורחבו לכלול גם מזון עשיר בסיבים viscous (למשל שיבולת שועל או שעורה) ו- plant sterols, כותבים החוקרים. ההנחיות הללו, יחד עם ההצעות לכלול מזון הכולל חלבונים מהצומח (סויה)  ואגוזים (שקדים), נראות כמסייעות בהורדה של רמות ה-  LDL-C low-density lipoprotein cholesterol בצורה דומה למינון הטיפולי הראשוני של סטטין דור ראשון.

במחקר זה שארך 4 שבועות, השתתפו  46 מבוגרים בריאים עם רמת שומנים גבוהה בדם, 25 גברים ו-21 נשים לאחר גיל המעבר; הגיל הממוצע היה  59 ו-BMI ממוצע- 27.6 . המשתתפים חולקו רנדומאלית להצטרף לאחת מ-3 דיאטות. דיאטת הבקרה היתה נמוכה מאוד בשומן רווי, והתבססה על דגנים מחיטה מלאה ועל מוצרי חלב דלים בשומן, כמו חלב רזה, גבינה ללא שומן ויוגורט. קבוצת הסטטינים קיבלה דיאטה זהה שנוסף לה lovastatin, והקבוצה עם הפרופיל התזונתי השתתפה בדיאטה עשירה ב-plant sterols , חלבון סויה, סיבי viscous  ושקדים. 

 ה-LDL-C ירד ב-8.0% בקבוצת הביקורת, ב-30.9% בקבוצה שנטלה סטטינים וב-26.8% בקבוצת הפרופיל התזונתי . ה- C-reactive protein  ירד ב- 10.0% , ב-33.3% וב-28.2% , בהתאמה. הירידה המשמעותית שנראתה בקבוצת הסטטינים ובקבוצת הפרופיל התזונתי היתה שונה משמעותית מהשינויים בקבוצת הביקורת;  היעילות של הטיפול בפרופיל התזונתי, לעומתה, לא היתה שונה בצורה משמעותית מיעילות הטיפול בסטטינים, מסכמים החוקרים.

לסקירה המלאה במדסקייפ

JAMA. 2003;290:502-510

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה