גנטיקה

התוצאות ארוכות הטווח לאחר סגירה ניתוחית של ASD בגיל צעיר (Int J Cardiol)

ההישרדות ארוכת הטווח לאחר סגירה ניתוחית של ASD (או Atrial Septal Defect) בילדות היא טובה ואינה שונה משמעותית מזו של האוכלוסייה הכללית בגיל 50 שנים, כך עולה מנתונים חדשים מהולנד שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology. שיעורי התערבות חוזרת הם נמוכים ולא תועדו מקרים של יתר לחץ דם ריאתי.

מטרת המחקר הייתה לתאר את התוצאות הקליניות ואיכות החיים עד 50 שנים לאחר סגירה ניתוחית של ASD בגיל צעיר. התוצא העיקרי כלל את שיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים (תמותה מכל-סיבה, התערבויות לבביות חוזרות, אירוע מוחי איסכמי, אנדוקרדיטיס, אי-ספיקת לב והפרעת קצב לב תסמינית).

מחקר העוקבה כלל 135 חולים שעברו סגירת ASD לפני גיל 15 שנים בין 1968 עד 1980. המשתתפים הוזמנו להערכה לבבית נרחבת והערכת איכות החיים כל עשר שנים.

מדגם המחקר כלל 80 חולים (86%) מבין 93 שורדים מתאימים (גיל ממוצע של 52 שנים, 40% גברים).

חציון משך המעקב לאחר ההתערבות הניתוחית עמד על 45 שנים (טווח 40-51 שנים). שיעורי ההישרדות המצטברים לאחר חמישים שנים עמדו על 86% והיו דומים לשיעורי ההישרדות הכוללים באוכלוסייה הכללית בהולנד.

שיעורי הישרדות ללא-אירועים עמדו על 59% לאחר 45 שנים ועל 46% לאחר 50 שנים. התערבויות חוזרות נדרשו בשישה חולים, הפרעות קצב לב תסמיניות תועדו ב-25 חולים וב-10 חולים הושלמה השתלת קוצב לב.

מקטע הפליטה של חדר ימין בבדיקת CMR פחת ב-6%, היכולת הגופנית הייתה תקינה ב-77% מהחולים, לא תועדו מקרים של יתר לחץ דם ריאתי ורמות NT-proBNP היו מוגברות ב-61% מהחולים.

מהנתונים עולה עוד כי איכות החיים הייתה דומה בקרב מטופלים עם היסטוריה של ניתוח ASD בגיל צעיר לאיכות החיים באוכלוסייה הכללית. לא זוהו גורמים המנבאים סיכון מוגבר לאירועים מאוחרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על תוצאות טובות בטווח הארוך בחולים לאחר סגירה ניתוחית של ASD בילדות.

Int J Cardiol, Nov 27, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה