גנטיקה

טיפול קו-ראשון ב- Selpercatinib משפר הישרדות ללא-התקדמות כבחולים עם NSCLC ומוטציית RET (מתוך N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב- Selpercatinib(רטבמו) הביא לעליה של למעלה מכפליים במשך הישרדות ללא-התקדמות מחלה לעומת טיפול כימותרפי סטנדרטי, בשילוב או ללא Pembrolizumab (קיטרודה), כקו-טיפול ראשון בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Carcinoma) מתקדמת או גרורתית עם מוטציית איחוי RET.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כ-1-2% מכלל החולים עם NSCLC נושאים מוטציית RET המעודדת פעילות אונקוגנית ומעודדת פרוליפרציה תאית לא-מבוקרת. Selpercatinib הינו מעכב RET Kinase המאושר בארצות הברית לטיפול ב-NSCLC מתקדם-מקומית או גרורתי עם מוטציית RET.

להשוואת Selpercatinib עם טיפול סטנדרטי כנגד NSCLC הושלם מחקר LIBRETTO-431 שכלל 159 חולים עם מוטציית RET וחולקו באקראי לקבלת Selpercatinib במינון 160 מ”ג פעמיים ביום ו-102 חולים שחולקו לקבלת טיפול ב-Cisplatin/Carboplatin עם Pemetrexed.

החולים לא קיבלו טיפול סיסטמי קודם וכ-80% מקבוצת הביקורת טופלה גם בקיטרודה בהתאם לבחירת החוקרים; 62% מהחולים בקבוצת הביקורת חצו לקבלת Selpercatinib עם התקדמות מחלה.

לאחר חציון מעקב של כ-19 חודשים, בזרוע Selpercatinib תועד חציון הישרדות ללא-התקדמות של 24.8 חודשים לעומת 11.2 חודשים בקבוצת הביקורת (יחס סיכון של 0.482, p<0.001). עם זאת, התועלת מבחינת הישרדות ללא-התקדמות לא הייתה מובהקת סטטיסטית במספר תתי-קבוצות, כולל חולים עם מחלה בשלב 3 או 4A, גרורות מוחיות, או ללא ביטוי PD-L1 .

ב-20% מהחולים עם גרורות מוחיות, שיעורי התגובה התוך-גולגולתית עם Selpercatinib עמדו על 82.4% לעומת 58.3% בקבוצת הביקורת. לאחר 12 חודשים, שיעורי הופעת גרורות מוחיות חדשות עמד על 1.1% עם Selpercatinib לעומת 14.7% עם הטיפול הסטנדרטי. שיעורי ההישרדות הכוללים עדיין אינם בשלים בניתוח הביניים, אך יחס הסיכון של 0.961 נטה לטובת Selpercatinib.

בזרוע הטיפול ב- Selpercatinib תועדו שיעורים גבוהים יותר של אירועים חריגים בדרגה 3 ומעלה (70.3% לעומת 57.1%, בהתאמה), אך גם חציון זמן ארוך יותר משמעותית תחת טיפול (16.7 חודשים לעומת 9.8 חודשים, בהתאמה). תופעות הלוואי הנפוצות עם Selpercatinib כללו עליה באנזימי כבד, יתר לחץ דם, שלשול, בצקת; דיכוי חיסוני היה האירוע החריג הנפוץ ביותר בקבוצת הביקורת. בזרוע הטפול ב- Selpercatinib תועדו שבעה מקרי תמותה על-רקע אירועים חריגים, כאשר בקבוצת הביקורת לא תועדו מקרים דומים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש לשקול מתן Selpercatinib כקו טיפול ראשון בחולים עם NSCLC מתקדם עם עדות למוטציית RET. ממצאים אלו תומכים בחשיבות בדיקה גנטית לזיהוי מוטציות RET בעת האבחנה על-מנת לבחור את הטיפול המתאים ביותר לאוכלוסייה זו.

N Engl J Med, Oct 21, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה