גנטיקה

האם יש תועלת לקרינה לקשריות לימפה אזוריות בנשים עם סרטן שד בסיכון נמוך? (JAMA Oncology)

טיפול בקרינה לקשריות לימפה אזוריות לאחר ניתוח לא הביא לשיפור שיעורי הישרדות ללא מחלה פולשנית בנשים עם סרטן שד בסיכון נמוך להישנות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

החוקרים השלימו ניתוח משני של מחקר SWOG S1007 RxPONDER שכלל 4,871 נשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים, שלילי ל-ERBB2, עם מעורבות של 1-3 קשריות לימפה בבית השחי ומדד סיכון הישנות של עד 25 מתוך 100.

במחקר המקורי חולקו באקראי נשים לקבלת טיפול הורמונאלי בלבד או כימותרפיה ולאחר מכן טיפול הורמונאלי לאחר ניתוח עם ביופסיית קשרית זקיף או דיסקציה של קשריות לימפה בבית השחי.  הניתוח המשני נועד לבחון את שיעורי הישנות מקומית-אזורית עם וללא קרינה לקשריות לימפה אזוריות לאורך חציון מעקב של 6.1 שנים.

מבין קרוב ל-4,000 נשים שקיבלו טיפול קרינתי, 2,274 נשים קיבלו טיפול בקרינה לקשריות לימפה אזוריות.

לאחר חמש שנים, שיעורי ההיארעות המצטברים של הישנות מקומית-אזורית עמדו על 0.85% בקרב נשים לאחר ניתוח משמר שד עם טיפול קרינתי והקרנה לקשריות לימפה אזוריות; 0.55% לאחר ניתוח משמר שד עם טיפול קרינתי ללא הקרינה לקשריות לימפה אזוריות; 0.11% לאחר כריתת שד ולאחריו טיפול קרינתי; ו-1.7% לאחר כריתת שד ללא טיפול קרינתי.

שיעורי הישנות נמוכים דומים תוארו בנשים שלא קיבלו טיפול כימותרפי והשלימו טיפול הורמונאלי בלבד.

שיעורי הישרדות ללא מחלה פולשנית לא היו שונים משמעותית לפי טיפול בקרינה אזורית לקשרית לימפה עם יחס סיכון של 1.03 (p=0.87) בנשים לפני-מנופאוזה ושל 0.85 (P=0.16) בנשים לאחר-מנופאוזה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שיעורי הישנות אזורית-מקומית נמוכים ושיעורי ההישרדות ללא-מחלה לא הושפעו משמעותית מטיפול בקרינה אזורית לקשריות לימפה, גם בנשים שלא השלימו טיפול כימותרפי. נתונים אלו מעלים שאלות אודות החשיבות של טיפול קרינתי המכוון לקשריות לימפה אזוריות בנשים עם סרטן שד בסיכון נמוך.

JAMA Oncology, July 6, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה