גנטיקה

האם יש מקום להוספת טיפול קרינתי בגברים עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון בינונית? (J Clin Oncol)

הוספת קרינה חיצונית לברכיתרפיה לא הובילה לשיפור שיעורי ההישרדות ללא התקדמות מחלה לאחר חמש שנים בגברים עם אבחנה של סרטן ערמונית בדרגת סיכון בינונית, אך מעלה את רעילות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

מדגם המחקר כלל גברים עם אבחנה של סרטן ערמונית בשלב T1c-T2b, עם מדד תפקודי לפי סיווג Zubrod של 0-1, עם מדד גליסון של 2-6 ורמות PSA של 10-20 או מדד גליסון של 7 ורמת PSA נמוכה מ-10. המשתתפים במחקר חולקו באקראי לקבלת ברכיתרפיה בלבד (292 חולים) או קרינה חיצונית לערמונית ושלפוחית הזרע ולאחר מכן ברכיתרפיה (287 חולים).

שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות מחלה לאחר חמש שנים על-פי הגדרות ה-American Society for Therapeutic Radiology and Oncology, עמדו על 85.6% עם הטיפול המשולב, בהשוואה ל-82.7% עם ברכיתרפיה בלבד (יחס סיכויים של 0.80, p=0.18). שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות מחלה לאחר חמש שנים לפי הגדרת Phoenix עמדו על 88% עם הטיפול המשולב, בהשוואה ל-85.5% עם ברכיתרפיה בלבד (יחס סיכויים של 0.80, p=0.19).

הוספת קרינה חיצונית לא הובילה גם לשיפור בתוצאי סיום משניים של התקדמות מקומית, גרורות מרוחקות, או תמותה ספציפית למחלה.

החוקרים מדווחים כי לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי רעילות אקוטית בדרכי המין והשתן או בדרכי העיכול, אך שיעורי ההיארעות המצטברים לאחר חמש שנים של רעילות מאוחרת בדרגה 3+ הייתה גבוהה יותר מכפליים עם הטיפול המשולב (8.2% לעומת 3.8%, p=0.006).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בהוספת קרינה חיצונית לברכיתרפיה בטיפול בגברים עם סרטן ערמונית בדרגת סיכון בינונית.

J Clin Oncol, June 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה