גנטיקה

האם הידראדניטיס סופורטיבה מעלה את הסיכון למחלת קרוהן? (JAMA Dermatol)

מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology עולה קשר אפשרי בין מחלת קרוהן ובין הידראדניטיס סופורטיבה בילדים, אם כי השכיחות של המחלה היא נמוכה.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים ממאגר IBM Explorys Database, הכולל רשומות רפואיות ממוחשבות מלמעלה מ-40 מרכזים רפואיים בארצות הברית, במטרה לקבוע את שיעורי הימצאות מחלת קרוהן בקרב ילדים עם הידראדניטיס סופורטיבה, קשר אשר תואר בעבר במבוגרים.

מדגם המחקר כלל 2,883 חולים בגילאי 12-17 שנים עם אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה בין תחילת שנת 2015 ועד סוף שנת 2019 וכן 222,186 ביקורות בגיל תואם ללא אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה.

התוצא העיקרי של המחקר היה אבחנה של מחלת קרוהן עד 31 בדצמבר, 2019.

החקורים השלימו ניתוח סטטיסטי מתוקן ולא-מתוקן להערכת הקשר בין הידראדניטיס סופורטיבה ובין מלת קרוהן ולהערכת ערפלנים אפשריים.

בניתוח לא-מתוקן, שיעורי הימצאות מחלת קרוהן עמדו על 0.69% בקרב חולים עם הידראדניטיס סופורטיבה ועל 0.17% בביקורות. בניתוח המתוקן, יחס הימצאות מחלת קרוהן היה גבוה פי 4.90 בקרב חולים עם הידראדניטיס סופורטיבה לעומת הביקורות (p<0.001).

מניתוח לפי תתי-קבוצות של חולים בגילאי 15-17 שנים אשר כלל תקנון למשתנים שונים, יחס הימצאות מחלת קרוהן היה גבוה פי 4.84 בקרב חולים עם הידראדניטיס סופורטיבה לעומת הביקורות (p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר אפשרי בין מחלת קרוהן ובין הידראדניטיס סופורטיבה. עם זאת, מדובר בממצאים ראשוניים ומוקדם מדי להמליץ על שינויים בגישה לחולים אלו. השכיחות הנמוכה של מחלת קרוהן באוכלוסייה זו מהווה מקור להרגעה ויש לקחת זאת בחשבון בייעוץ לחולים אלו.

JAMA Dermatol, June 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה