גנטיקה

מה בין תסמיני ADHD בילדים ובין הקפדה על הטיפול כנגד אסתמה? (J Adolesc Health)

אסתמה

מנתונים חדשים שהוצגו במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Adolescent Health עולה קשר בין תסמיני הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention, Deficit and Hyperactivity) ובין היענות נמוכה יותר לטיפול בתסמינים וקשר עם פניות לחדרי מיון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בילדים עם משלב ADHD ואסתמה סיכון מוגבר לסיבוכים רפואיים ואיכות חיים ירודה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין דיווח-עצמי על תסמיני ADHD בילדים עם אסתמה ובין שליטה במחלת הריאות, היענות לטיפול למניעת התלקחויות אסתמה, שימוש בתרופות להקלה מהירה על אסתמה, תפקודי ריאות וניצול שירותים רפואיים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות ילדים בגילאי 10-17 שנים והמטפלים בהם. המשתתפים השלימו את מדד Conners-3AI להערכת תסמיני ADHD. נתונים אודות טיפול תרופתי לאסתמה נאספו לאורך שלושה שבועות באמצעות מכשירים אלקטרוניים שהותאמו לתרופות לטיפול באסתמה שנטלו המשתתפים. תוצאים אחרים שנבחנו כללו את מדד Asthma Control Test, דיווח-עצמי על ניצול שירותי בריאות ותפקודי ריאות לפי בדיקת ספירומטריה.

מדגם המחקר כלל 302 ילדים (גיל ממוצע של 12.8 שנים).

מניתוח הנתונים עולה קשר בין עליה בתסמיני ADHD ובין ירידה בהיענות לטיפול תרופתי למניעת התלקחויות אסתמה.

לא זוהו השפעות ישירות של תסמיני ADHD על שימוש בתרופות להקלה מהירה בתסמיני אסתמה, ניצול שירותים רפואיים, בקרת אסתמה או תפקודי ריאות. עם זאת, ההשפעה של תסמיני ADHD על פניות לחדרי מיון הייתה בתיווך היענות לטיפול תרופתי למניעת התלקחויות אסתמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין תסמיני ADHD ובין היענות מופחתת לטיפול למניעת התלקחויות אסתמה. הם מציעים כי לתוצאות אלו עשויות להיות השלכות קליניות חשובות, כולל צורך בפיתוח התערבויות לטיפול בחולי אסתמה עם ADHD.

J Adolesc Health, April 17, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה