גנטיקה

רפואה מותאמת אישית לטיפול ביתר לחץ דם (Journal of the American Medical Association)

מחקר שנערך לאחרונה מצביע על כך שקיים פער משמעותי באופן שבו אנשים מגיבים לתרופות שונות להורדת לחץ דם, דבר המעיד על פוטנציאל לטיפול מותאם אישית בעתיד

מחקר שנערך לאחרונה מצביע על כך שקיים פער משמעותי באופן שבו אנשים מגיבים לתרופות שונות להורדת לחץ דם, דבר המעיד על פוטנציאל לטיפול מותאם אישית בעתיד. החוקר הראשי, ד”ר יוהאן סונדסטרום, בית החולים האוניברסיטאי אופסלה בשוודיה, אמר כי “התוצאות מצביעות על כך ששימוש בתרופה ספציפית להורדת לחץ דם עבור מטופל מסוים עשוי לגרום לירידת לחץ דם של יותר מ-4.4 מ”מ כספית בהשוואה לתרופה אקראית אחרת”. המחקר פורסם ב-Journal of the American Medical Association ב-11 באפריל 2023.

המחקר נערך במרפאת מחקר חוץ בשוודיה, וכלל 280 גברים ונשים עם יתר לחץ דם דרגה 1 ובסיכון נמוך לאירועים קרדיווסקולריים. עבור כל משתתף נקבע טיפול בסדר אקראי למשך חודשיים עם כל אחד מארבעת הסוגים השונים של תרופות להורדת לחץ דם (מעכבי ACE, ARBs, תיאזיד וחסם תעלות סידן). לאחר מכן נעשה טיפול חוזר עבור שני סוגי תרופות בכדי לנסות להסביר את ההשפעה השונה על לחץ הדם.

תוצאות המחקר הראו כי השונות בלחץ הדם הסיסטולי הממוצע הייתה גדולה בין הטיפולים השונים, ואף בקרב משתתפים שנוטלים טיפול זהה. בנוסף, נמצא כי טיפול מותאם אישית תוך שימוש בטיפול תרופתי אופטימלי הוביל ללחץ דם סיסטולי הנמוך ב-4.4 מ”מ בהשוואה לבחירת טיפול אקראי. מעבר לכך, בעוד שמעכבי ACE הראו את ההפחתה הגדולה ביותר בלחץ הדם מבין התרופות שנבחרו, טיפול מותאם אישית עדיין הוביל לשיפור של 3.1 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי, יותר ממעכבי ACE.

החוקרים מציעים כי ניתן להשיג טיפול מותאם אישית על ידי זיהוי המאפיינים הפנוטיפיים הקשורים לתגובה מוגברת עבור טיפול מסוים לעומת טיפול אחר או על ידי מדידה ישירה של תגובות המטופל לסדרת טיפולים. סונדסטרום אמר כי “ישנם משתנים רבים שאנו יכולים להסתכל עליהם כמו גיל, תזונה, לחץ דם בסיסי, רמת פעילות גופנית, מצב עישון, גזע, משקל גוף, צריכת מלח וממצאים מבדיקות גנטיות. לפיכך, אנחנו נבדוק אם נוכל למצוא מנבאים כלשהם לתגובה לתרופות שונות”.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה