גנטיקה

מעקב של ה-WHO אחר זן XBB.1.16 של נגיף הקורונה (WHO)

קורונה
דו"ח חדש של ארגון הבריאות העולמי מצביע על עלייה במספר מקרי הקורונה שמקורם ב-XBB.1.16, תת סוג של זן האומיקרון, אך עלייה זו לא נקשרה בעלייה במקרים החמורים של המחלה

ארגון הבריאות העולמי (WHO) עוקב בימים אלו אחר התפשטותו של XBB.1.16, תת סוג של זן האומיקרון, המכונה “Arcturus”, אשר זוהה בלמעלה מ-20 מדינות ואחראי על הזינוק האחרון במספר חולי הקורונה בהודו. ארגון הבריאות העולמי עוקב מאז 22 במרץ אחר תת סוג זה, אשר מופיע עם 800 רצפים ב-22 מדינות, כך שרוב הרצפים הללו מקורם מהודו. בארה”ב, דווחו מקרי הדבקה ב-XBB.1.16 במספר מדינות, כולל קליפורניה, וושינגטון, ניו ג’רזי, ניו יורק, וירג’יניה וטקסס, כך שההערכה היא שתת סוג זה מהווה 2.9% ממקרי הקורונה בארה”ב כיום. למרות זאת, ולמרות התרומה של XBB.1.16 לעלייה במספר המקרים בדרום מזרח אסיה בשבועות האחרונים, ה-WHO דיווח ששיעור התמותה באזור ירד ב-6% בארבעה השבועות האחרונים.

ד”ר מריה ואן קרכוב, מובילה טכנית ב-WHO האחראית על התגובה לנגיף הקורונה, אמרה כי “עד כה, הדיווחים לא מצביעים על עלייה במספר האשפוזים, האשפוזים בטיפול נמרץ, או מקרי המוות עקב XBB.1.16. יתר על כן, כרגע אין מחקרים מעבדתיים אשר מדווחים על עלייה בחומרת המחלה שנגרמת בעקבות זן זה”. עם זאת, לדברי ואן קרכוב, “עלינו לשמור על ערנות”.

XBB.1.16 הוא זן רקומביננטי מ-BA.2.10.1 ו-BA.2.75, אשר מורכב משלוש מוטציות נוספות בחלבון הספייק של SARS-CoV-2 (E180V, F486P ו-K478R) בהשוואה לשאר זני ה-XBB הקודמים. פרופיל זה דומה מאוד ל-XBB.1.5, שמהווה כיום 85% מהמקרים בארה”ב ו-45% מהמקרים בעולם כולו. ה-WHO סובר כי למרות שזני XBB.1.16 ו-XBB.1.5 הינם תולדה של זן אחד משותף עם מוטציה נפוצה ב-F486P, נראה כי מוטציית K478R ב-XBB.1.16 היא האחראית לעלייה במספר המקרים בהודו. זאת ייתכן משום שמוטציות בעמדה 478 של חלבון הספייק קשורות לירידה בפעילות הנוגדנים ועלייה בהעברת הנגיף ובפתוגניות.

לכתבה ב- MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה