גנטיקה

עודף משקל בגיל צעיר מלווה בסיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי (J Intern Med)

בקרב גברים, עודף-משקל בתקופת הילדות ובגרות צעירה מלווה בסיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי בגיל מבוגר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים משבדיה כי כשליש מאירועים תרומבואמבוליים קשורים עם השמנת-יתר. עם זאת, עד כה לא היה ברור עד כמה מדד מסת גוף מוגבר במהלך תקופות זמן ספציפיות בילדות ובגיל ההתבגרות תורם לתופעה זו.

החוקרים אספו נתונים אודות 37,672 גברים שלקחו חלק במחקר BMI Epidemiology Study Gothenburg, כולל מידע אודות גובה ומשקל בילדות ובגרות צעירה ושינויים במדד מסת הגוף בגיל ההתבגרות.

מהנתונים עולה קשר מתון בין עודף-משקל בילדות וקשר חזק בין עודף-משקל בגיל ההתבגרות ובין הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בגיל מאוחר יותר. החוקרים מדווחים על קשר בין תרומבואמבוליזם ורידי ובין מדד מסת הגוף בגיל 8 שנים (יחס סיכון של 1.06 לכל עליה של סטיית תקן אחת; רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.11) ושינוי במדד מסת הגוף בגיל ההתבגרות (יחס סיכון של 1.11 לכל עליה של סטיית תקן אחת; רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.16).

בהשוואה לאלו בעלי משקל תקין, בקרב משתתפים עם משקל תקין במהלך הילדות ומשקל-עודף כמבוגרים צעירים (יחס סיכון של 1.4, רווח בר-סמך 95% של 1.15-1.72) ואלו עם עודף משקל בשתי נקודות הזמן (יחס סיכון של 1.48, רווח בר-סמך 95% של 1.14-1.92) תועד סיכון מוגבר משמעותית לתרומבואמבוליזם ורידי בבגרות.

בקרב אלו עם עודף-משקל בילדות ובבגרות צעירה תועדה גם עליה בסיכון לאירועי תרומבואמבוליזם עורקי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שינויים במדד מסת הגוף במהלך גיל ההתבגרות קשורים באופן הדוק עם הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי, כאשר מדד מסת הגוף בילדות קשור באופן מתון עם הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בגברים.

ממצאי המחקר מספקים תמיכה נוספת במאמצים המכוונים כנגד מגפת ההשמנה בילדות.

J Intern Med, March 1, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה