גנטיקה

האם הסיכון המוגבר לסרטן מעי גס בחולים עם מחלת מעי דלקתית תקף גם לקרובי משפחה? (Int J Cancer)

הסיכון לממאירות מעי גס ורקטום בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית אינו תקף לקרובי משפחה של החולים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cancer. במחקר הגדול משבדיה, היסטוריה של מחלת מעי דלקתית בקרוב משפחה מדרגה ראשונה לא לוותה בסיכון מוגבר לממאירות מעי גס ורקטום, גם כאשר נלקחו בחשבון מאפיינים שונים של מחלת המעי והיסטוריה של ממאירות מעי גס ורקטום.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי חולים עם מחלת מעי דלקתית מצויים בסיכון מוגבר לממאירות מעי גס ורקטום. עם זאת, הקשר בין היסטוריה משפחתית של מחלת מעי דלקתית ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום אינה ידועה היטב. ההמלצות הנוכחיות לבדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום אינן שונות בין אלו עם היסטוריה משפחתית ואלו ללא היסטוריה משפחתית של מחלת מעי דלקתית.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת ארצי בשבדיה, אשר כלל 69,659 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום, מהם 1,599 עם מחלת מעי דלקתית (2.3%) ו-343,032 ביקורות תואמות ללא ממאירות מעי גס ורקטום, מהם 1,477 עם מחלת מעי דלקתית (0.4%).

מהנתונים עולה כי ב-2.2% מהחולים עם סרטן מעי גס ורקטום והביקורות היה לפחות קרוב משפחה אחד מדרגה ראשונה עם היסטוריה של מחלת מעי דלקתית.

לאחר תקנון להיסטוריה משפחתית של סרטן מעי גס ורקטום, החוקרים לא זיהו עליה בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בקרב קרובי משפחה מדרגה ראשונה של חולים עם מחלת מעי דלקתית (יחס סיכויים של 0.96, רווח בר-סמך 95% של 0.91-1.02).

העדר הקשר בין היסטוריה משפחתית של מחלת מעי דלקתית ובין סיכון מוגבר לסרטן מעי גס נותר על-כנו ללא תלות בסוג מחלת המעי הדלקתית (מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית), במספר קרובי המשפחה מדרגה ראשונה עם מחלת מעי דלקתית, בגיל בעת אבחנת מחלת המעי, באתר או ההיקף המעורב או בסוג קרוב המשפחה (הורה, אח או צאצא).

ממצאים אלו מעידים כי היסטוריה משפחתית של מחלת מעי דלקתית אינה מלווה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום ועל-כן אין מקום להנחיות שונות לבדיקות סקר למחלה הממארת באלו עם סיפור משפחתי של מחלת מעי זו.

Int J Cancer. Published online February 9, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה