גנטיקה

עדויות נוספות תומכות ב-Tofacitinib לטיפול בהתלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (J Crohns Colitis)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Crohn’s & Colitis מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות בתועלת האפשרית של Tofacitinib (קסלג’אנז) בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית עם שיעורי הישרדות ללא-כריתת מעי גס גבוהים בקרב חולים עמידים לטיפול אשר אחרת היו מועמדים לניתוח כריתת מעי גס.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי Tofacitinib עשוי לשמש כטיפול אפשרי בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית. הם השלימו סקירה שיטתית במטרה לבחון את היעילות, בטיחות ומקומו של הטיפול באלגוריתם הטיפול בהתלקחות חמורה של קוליטיס כיבית.

החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרי MEDLINE, Embase, Cochrane Library ו-Clinicaltrials.gov לזיהוי מחקרים שפורסמו עד 17 באוגוסט, 2022 ודיווחו על תוצאות הטיפול ב- Tofacitinib בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית.

התוצא העיקרי של הסקירה השיטתית היה הישרדות ללא כריתת מעי גס.

החיפוש הוביל לזיהוי 1,072 מאמרים, מהם 21 מחקרים נכללו בסקירה, כולל שלושה מחקרים קליניים הממשיכים בימים אלו. מבין המחקרים, 15 היו דיווחי מקרים (42 חולים), מחקר GETAID (55 חולים), מחקר מקרה-ביקורת (40 חולים) ומחקר בילדים (11 חולים).

מבין 148 המקרים המדווחים (69 נשים, גיל חציוני בטווח 17-34 שנים), Tofacitinib שימש כקו טיפול שני לאחר כישלון סטרואידים בחולים לאחר כישלון Infliximab או קו טיפול שלישי לאחר כישלון עוקב של טיפול בסטרואידים ו-Infliximab או Cyclosporine.

שיעורי ההישרדות ללא כריתת מעי גס עמדו על 85% לאחר 30 ימים (123 מבין 145 חולים; 3 חולים שלא עברו כריתת מעי גס היו במעקב לפרק זמן קצר מ-30 ימים), 86% לאחר 90 ימים (113 מבין 132 חולים, 16 חולים היו במעקב לפרק זמן קצר מ-90 ימים) ו-69% לאחר 180 ימים (77 מבין 112 חולים, 36 חולים היו במעקב לפרק זמן קצר מ-180 ימים).

החוקרים מדווחים כי 68-91% מהחולים המשיכו בטיפול ב- Tofacitinibלאורך המעקב, שיעורי הפוגה קלינית עמדו על 35-69% ושיעורי הפוגה אנדוסקופית עמדו על 55%.

אירועים חריגים דווח ב-22 חולים וכללו בעיקר סיבוכי זיהומים למעט הרפס זוסטר (13 חולים) והובילו להפסקת Tofacitinib בשבעה חולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות התוצאות המבטיחות של טיפול ב- Tofacitinib בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית, דרושים מחקרים גדולים ובאיכות גבוהה להוכחת מקומו של הטיפול באוכלוסיית חולים זו.

J Crohns Colitis, Mar 1, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה