גנטיקה

עדויות עולם-אמיתי תומכות ביתרון ההישרדותי של טיפול במעכבי CDK4/6 בנשים עם סרטן שד גרורתי (Cancer)

מניתוח נתוני עולם-אמיתי עולות עדויות התומכות בתועלת ההישרדותית של הוספת מעכבי CDK4/6 (או Cyclin-Dependent Kinase) לטיפול אנדוקריני בנשים מבוגרות עם סרטן שד גרורתי חיובי לקולטנים להורמונים ושלילי ל-HER2, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Cancer.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול במעכבי CDK4/6, Palbociclib, Abemaciclib ו-Ribociclib לטיפול בסרטן שד גרורתי חיובי לקולטנים להורמונים ושלילי ל-HER2 כקו טיפול ראשון או מתקדם. האישור מבוסס על תוצאות מחקר אקראי ומבוקר בשלב 3.

למרות זאת, קיימים פערי באשר לתוצאי ההישרדות בתנאי עולם-אמיתי בקרב נשים שהחלו טיפול במעכב CDK4/6, בפרט בנשים בגילאי 65 שנים ומעלה, אשר לרוב אינן נכללות במחקרים קליניים אקראיים. על-מנת להתגבר על פער ידע זה, החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי אשר התבסס על נתוני מאגר SEER (או Surveillance, Epidemiology and End Results).

החוקרים זיהו 630 מבוטחות מדיקייר עם סרטן שד גרורתי, חיובי לקולטנים להורמונים ושלילי ל-HER2, אשר החלו טיפול קו-ראשון בתוך 12 חודשים מהאבחנה. הנשים קיבלו טיפול אנדוקריני בלבד (461 נשים) או טיפול אנדוקריני עם מעכב CDK4/6 (169 נשים), כאשר הטיפול הנפוץ היה Palbociclib.

חציון משך המעקב מתחילת הטיפול עמד על 24 חודשים בזרוע הטיפול האנדוקריני בלבד ועל 30 חודשים בזרוע הטיפול המשולב.

מניתוח הנתונים עלה כיש שיעורי ההישרדות שלוש שנים לאחר התחלת קו-טיפול ראשון עמדו על 73% עם הטיפול המשולב, בהשוואה ל-49% עם טיפול אנדוקריני בלבד (p<0.0001). חציון משך ההישרדות מהתחלת קו-טיפול ראשון טרם נקבע עם הטיפול המשולב ועמד על 34.8 חודשים עם טיפול אנדוקריני בלבד.

מניתוח רב-משתני עלה כי טיפול קו-ראשון משולב לווה בשיעורי תמותה נמוכים ב-41%, בהשוואה לטיפול אנדוקריני בלבד (יחס סיכון מתוקן של 0.59).

החקורים השלימו ניתוח נפרד של הנתונים שכלל 206 נשים בהן הטיפול ניתן כקו-שני; 88 קיבלו טיפול אנדוקריני בלבד ו-118 קיבלו טיפול אנדוקריני עם מעכב CDK4/6. במקרים אלו, תועדה תועלת דומה לטיפול המשולב, כאשר שיעורי ההישרדות לאחר שלוש שנים עמדו על 68% עם הטיפול המשולב, בהשוואה ל-50% עם טיפול אנדוקריני בלבד (p=0.0051). חציון משך ההישרדות הכולל עם טיפול קו-שני טרם נקבע בזרוע הטיפול המשולב ועמד על 30.9 חודשים בזרוע טיפול אנדוקריני בלבד.

כקו-טיפול שני, ניתוח רב-משתני הראה כי טיפול משולב מלווה בירידה של כ-58% בשיעורי התמותה, בהשוואה לטיפול אנדוקריני בלבד (יחס סיכון מתוקן של 0.42).

החוקרים כותבים כי המשלב של מעכב CDK4/6 עם טיפול אנדוקריני הפך לקו הטיפול הראשון המועדף בנשים עם סרטן שד גרורתי, חיובי לקולטנים להורמונים ושלילי ל-HER2.

Cancer. Published online February 9, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה