גנטיקה

ההשפעה של סרטן בלוטת תריס על הסיכון לממאירות בחולים עם מחלת כבד שומני או דיסליפידמיה (Sci Rep)

במאמר שפורסם בכתב העת Scientific Reports מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אבחנה של סרטן בלוטת התריס בחולים עם דיסליפידמיה או מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול הינה גורם מנבא חשוב להתפתחות ממאירויות אחרות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השכיחות המוגברת של השמנה הובילה לעליה בהיארעות מחלות מטבוליות על-רקע השמנה, דוגמת דיסליפידמיה ומחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, לצד עליה בסיכון להתפתחות והתקדמות מגוון מחלות ממאירות, כולל סרטן בלוטת תריס. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם סרטן בלוטת תריס בחולים עם דיסליפידמיה ומחלת כבד שומני מעלה את הסיכון לממאירויות אחרות.

החוקרים התבססו על שני מדגמים, האחד מהמרכז הרפואי שלהם והשני ממערכת National Health Insurance System בדרום קוריאה. על-בסיס קודי ICD-10 הם יצרו מדגם מותאם עם התאמה של חמש ביקורות לכל מקרה ובחנו את הסיכון הכולל להתפתחות מחלות ממאירות בחולים עם דיסליפידמיה או מחלת כבד שומני עם אבחנה של סרטן בלוטת תריס.

מניתוח חד-משתני ורב-משתני עלה כי במרכז הרפואי של החוקרים, אבחנה של סרטן בלוטת תריס לוותה ביחס סיכון של 2.007 (רווח בר-סמך 95% של 1.597-2.522) ושל 2.092 (רווח בר-סמך 95% של 1.546-2.829), בהתאמה, לממאירויות אחרות. במדגם הארצי, יחס הסיכון עמד על 1.329 (רווח בר-סמך 95% של 1.153-1.533) ועל 1.301 (רווח בר-סמך 95% של 1.115-1.517).

מניתוח הנתונים עלה כי חלה עליה משמעותית בסיכון לממאירות של השפה, לשון, פה, ריאות, עצמות, רקמה רכה, עור, מוח ולימפומה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם דיסליפידמיה או מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, אבחנה של סרטן בלוטת תריס מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלות ממאירות נוספות.

 

Sci Rep, Jan 19, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה