גנטיקה

סיכון מוגבר לממאירויות המטולוגיות בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (RMD Open)

במאמר שפורסם בכתב העת RMD Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול במעכבי TNF בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית אינו מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות המטולוגיות, אך באוכלוסיית החולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית תועדה עליה מתונה בסיכון לממאירויות אלו, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון לממאירויות המטולוגיות בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית באופן כללי וכן בפרט באלו תחת טיפול במעכבי TNF.

החוקרים זיהו חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית שהחלו לראשונה טיפול במעכבי TNF במאגר Clinical Rheumatology Registers בחמש המדינות הנורדיות (10,621 חולים) וחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית שלא קיבלו טיפול ביולוגי מאותו מדגם (18,705 חולים) וכן אספו נתונים אודות מטופלים במאגרים ארציים (27,286 מטופלים בשבדיה ודנמרק) בין 2006 ועד 2019. במסגרת המחקר התאימו החוקרים חמש ביקורות מהאוכלוסייה הכללית לכל חולה עם דלקת מפרקים פסוריאטית על-פי שנת הלידה, שנת התחלת מעקב ומין.

לאורך 59,827 שנות-אדם תועדו 40 ממאירויות המטולוגיות בקרב מטופלים במעכבי TNF עם דלקת מפרקים פסוריאטית, עם יחס שיעורי היארעות כולל של 0.96 (רווח בר-סמך 95% של 0.68-1.35), בהשוואה לחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית שלא קיבלו טיפול ביולוגי ויחס שיעורי היארעות של 0.84 (רווח בר-סמך 95% של 0.64-1.10) בהשוואה לחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית שלא קיבלו טיפול ביולוגי.

יחס שיעורי ההיארעות של ממאירויות המטולוגיות בכלל החולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בהשוואה לאוכלוסייה הכללית עמד על 1.35 (רווח בר-סמך 95% של 1.17-1.55). ההערכות היו די דומות בהערכת הסיכון לממאירות לימפואידיות או מיאלוידיות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית סיכון מוגבר לממאירויות המטולוגיות, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, אם כי הטיפול במעכבי TNF אינו מעלה את הסיכון למחלות ממאירות אלו.

 

RMD Open, Dec 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה