גנטיקה

האם מחלת מעי דלקתית מעלה את הסיכון להדבקה בקורונה וסיבוכי הזיהום הנגיפי? (Sci Rep)

קורונה

מנתונים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports עולה כי קוליטיס כיבית מלווה בסיכון מוגבר ל-COVID-19, אשפוזים עקב הזיהום הנגיפי והתפתחות מחלה חמורה על-רקע הנגיף. קשר זה לא תועד בחולים עם מחלת קרוהן או בחולים עם אבחנה לא-ספציפית של מחלת מעי דלקתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עדויות סותרות באשר להשפעה של מחלת מעי דלקתית על היארעות COVID-19 ותוצאות הזיהום הנגיפי. לאור זאת, הם ביקשו לבחון את העדויות בספרות הרפואית במסגרת סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת הקשר בין מחלת מעי דלקתית ו-COVID-19.

לאחר חיפוש מקיף במאגרי PubMed/Medline, Scopus, Embase ו-Cochrane Library, עם חיפוש גם במאגרי Google, Google Scholar, Research Gate ו-MedRxiv לזיהוי מחקרי עוקבה, מחקרי חתך ומחקרי מקרה-ביקורת להערכת ההיארעות, הסיכון והתוצאות של COVID-19 במבוגרים עם מחלת מעי דלקתית, זוהו 86 מחקרים מתאימים.

מרבית המחקרים שנכללו בסקירה היו איכות טובה עם סיכון מתקבל על הדעה להטיות.

שיעורי ההימצאות של COVID-19 בחולים עם מחלת מעי דלקתית עמדו על 6.1%, כאשר שיעור האשפוזים עקב הזיהום הנגיפי עמד על 10.63%, עם שיעורי מחלה חמורה של 40.43% ושיעורי תמותה של 1.94%.

מניתוח הנתונים עלה כי אין קשר מובהק סטטיסטית בין אבחנה של מחלת מעי דלקתית ובין הסיכון ל-COVID-19, אשפוז עקב הזיהום, התפתחות מחלה חמורה או תמותה. מנגד, אבחנה של קוליטיס כיבית לוותה בסיכון מוגבר משמעותית ל-COVID-19 (יחס סיכויים של 1.37, p=0.01), אשפוז עקב הזיהום (יחס סיכויים של 1.28, p<0.00001) והתפתחות מחלה חמורה עקב הנגיף (יחס סיכויים של 2.45, p<0.0007).

מחלת קרוהן לוותה בסיכון נמוך יותר להתפתחות מחלה חמורה משנית לקורונה (יחס סיכויים של 0.48, p=0.02).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם קוליטיס כיבית סיכון מוגבר להדבקה, אשפוז והתפתחות מחלה חמורה משנית לזיהום בקורונה. מנגד, בחולים עם קרוהן או אבחנה לא-ספציפית של מחלת מעי דלקתית לא תועד סיכון מוגבר למחלה הזיהומית או לסיבוכיה.

 

Sci Rep, Dec 9, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה