גנטיקה

חולי NSCLC לא מקבלים מספיק טיפול ממוקד (JCO Precision Oncology)

סקירה עדכנית מדגימה כי כמעט שני שלישים מהחולים בסרטן ריאות מתקדם מסוג NSCLC המתאימים לטיפול ממוקד אינם מטופלים בצורה הולמת

סרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים (NSCLC), יכול לכלול מוטציות כך שהטיפול בו יכלול טיפול תרופתי ממוקד. סקירה עדכנית שפורסמה ב-JCO Precision Oncology מדגימה כי כמעט שני שלישים מהחולים בסרטן ריאות מתקדם מסוג NSCLC המתאימים לטיפול ממוקד אינם מטופלים בצורה הולמת עקב פערים בפרקטיקה הקלינית, דבר שעלול לגרום לשרידות נמוכה בקרב חולים אלה.

המחקר הראה כי מתוך 38,000 חולים עם NSCLC מתקדם פעיל שנבדקו, כמחצית לא קיבלו את תוצאות בדיקת הסמנים הביולוגיים, בדיקה המהווה אבן יסוד ברפואה מותאמת אישית, המאפשרת אבחון מהיר יותר תוך מתן מידע להחלטות טיפול שעשויות להוביל לתוצאות טובות יותר וליעילות מערכתית. בנוסף, מבין המחצית שנבדקה בצורה משביעת רצון, 30% לא קיבלו את הטיפול הממוקד המתאים.

ב- 6.6% מהמקרים, מעולם לא בוצעה ביופסיה ראשונית, כלומר 66 מתוך 1000 חולים לא יכלו להתקדם כלל לעבר טיפול ממוקד. בקרב אלו שעברו ביופסיה, עבור 4.97%, לא הייתה מספיק רקמה בביופסיה הראשונה או החוזרת. יתרה מכך, ב-6.9% מהמקרים לא ניתן היה לבצע ביופסיה עקב מחסור ברקמת הגידול. כלומר, 136 חולים נוספים מתוך 944 החולים שנותרו לא התקדמו לעבר טיפול ממוקד. בעיות נוספות התגלו בהערכת יתר של תכולת תאי הגידול, אי הזמנת בדיקת סמנים ביולוגיים, תוצאות לא חד משמעיות של הבדיקה, קבלת תוצאה מאוחרת ועוד. בעיות אלו הובילו לכך ש 64.4% מהחולים שאובחנו לאחרונה עם NSCLC מתקדם “אינם נהנים מאפשרויות טיפול אונקולוגי ממוקד”.

הכותב הראשי, ד”ר דריל פריצ’רד, קואליציית רפואה מותאמת אישית, וושינגטון אמר כי “יש כמה אבני דרך שמשפיעות על הרופאים, המעבדות, ספקי הבריאות ואפילו על החולים, כך שלא מדובר בקבוצה אחת שיוצרת את הבעיה”. פריצ’רד הדגיש כי “המטרה העיקרית של המחקר היא העלאת המודעות של הנושא כדי שנוכל לעשות משהו בנידון”.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה