גנטיקה

דנ”א תאי גידול בדם מנבאת הישנות לאחר ניתוח סרטן מעי גס ורקטום (מתוך אתר MedRxiv)

מנתונים שפורסמו באתר MedRxiv וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי דנ”א תאי גידול בזרם הדם (Circulating Tumor DNA, או ctDNA) מנבא הישנות לאחר ניתוח במטרת ריפוי של סרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה של רמות ctDNA לאחר ניתוח במטרת ריפוי בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב IIV.

ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין נוכחות דנ”א של תאי גידול לאחר ניתוח  ובין שיעורים נמוכים יותר של הישרדות ללא-הישנות בכל שלבי המחלה (יחס סיכון של 7.27).

בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב IIII עם עדות לדנ”א של תאי גידול תועד סיכון גבוה פי שמונה להישנות, בהשוואה לחולים ללא עדות לדנ”א תאי גידול בדם (יחס סיכון של 8.14); בחולים עם מחלה בשלב IV עם עדות לדנ”א של תאי גידול תועד סיכון גבוה כמעט פי חמש להישנות המחלה הממארת (יחס סיכון של 4.83).

בקרב חולים שקיבלו טיפול כימותרפי אדג’וונטי לאחר הניתוח, באלו עם עדות לדנ”א תאי גידול בדם תועד סיכון גבוה פי עשר להישנות הממאירות (יחס סיכון של 10.59).

בדיקה לדנ”א של תאי גידול בדם הינה מנבא משמעותי של סיכויי הישנות הגידול בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום לאחר התערבות ניתוחית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי ctDNA עשוי לסייע בזיהוי חולים בהם תתכן תועלת לטיפול כימותרפי אדג’וונטי ונדרש מעקב הדוק יותר לאחר ניתוח סרטן מעי גס ורקטום.

 

מתוך אתר MedRxiv

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה