גנטיקה

טיפול חדש בסרטן ריאות עם מוטציה ב-EGFR שפיתח עמידות ל-TKI

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר פאזה 1 שהוצג בכנס ASCO הראה תוצאות מבטיחות באשר ליעילות הטיפול ב-patritumab deruxtecan, הידוע כ-HER3-DXd, בסרטן ריאות עם מוטציה ב-EGFR שפיתח עמידות ל-TKI. 

מעכבי EGFR נחשבים טיפול יעיל לסרטן ריאות עם מוטציה בגן ל-EGFR, וכמה מעכבים אושרו כטיפול קו ראשון. לרוב משמש Osimertinib כטיפול קו ראשון, אך באופן בלתי נמנע לאחר הטיפול מתפתחת עמידות למעכבי EGFR. מנגנוני העמידות למעכבי EGFR כפי שאנו מבינים כיום הם מגוונים למדי. HER3-DXd הוא נוגדן לרצפטור HER3, חבר במשפחת העל של הרצפטורים מסוג ERBB ומתבטא באופן אוניברסלי בסרטן ריאות עם מוטציה ב-EGFR. עם זאת, ERBB3 אינו קשור למנגנון ידוע של עמידות בפני מעכבי EGFR מהדור הקודם (או כל דור אחר) ובכך הוא מספק יעד חדש לטיפול בסרטן עם מוטציה ב-EGFR שפיתח עמידות ל-TKI.

המחקר הראה שיעור תגובה של 39% ו-PFS (שרידות ללא התקדמות) של 8.2 חודשים. תגובה זו נשארה מובהקת סטטיסטית בין אם החולים קיבלו כימותרפיה קודמת על בסיס פלטינום ו-osimertinib ובין אם קיבלו טיפולים אחרים, וגם לא הושפעה אם היה למטופל מחלה של מערכת העצבים המרכזית בתחילת הטיפול. מבחינת רעילות, תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו תופעות לוואי המטולוגיות, כולל טרומבוציטופניה, נויטרופניה ולוקופניה. דווחו גם מעט מקרים של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, אך לא נצפו כלל אירועים בדרגה 4 או 5.

כרגע, ישנם שני מחקרים מתמשכים הבוחנים את יעילות הטיפול. אחד מהם הוא מחקר פאזה 2 הכולל שתי מנות שונות של HER3-DXd לחולים שטופלו ב- osimertinibוכימותרפיה מבוססת פלטינום, והשני מחקר פאזה 1 לטיפול משולב של Osimertinib עם HER3-DXd בחולים ש- Osimertinib כקו ראשון לא סייע להם.

לכתבה ב-Medpage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה