גנטיקה

האם יש תועלת לתוספת Zoledronic Acid לטיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי בנשים עם סרטן שד שלילי ל-HER2? (מתוך Breast Cancer Res)

מנתוני מחקר NEOZOTAC שפורסמו בכתב העת Breast Cancer Research עולה כי משלב Zoledronic Acid עם טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי לווה בהישרדות כוללת גרועה יותר בנשים לפני ואחרי מנופאוזה עם סרטן שד. עם זאת, בתת-קבוצה של נשים לאחר-מנופאוזה, לא נמצא קשר בין הטיפול ב-Zoledronic Acid (זומרה) ובין הישרדות הנשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול אדג’וונטי בביספוספנטים מלווה בשיפור הישרדות סרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה. תוספת Zoledronic Acid לטיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי לא הובילה לשיפור תגובה פתולוגית מלאה במחקר NEOZOTAC. כעת מדווחים החוקרים על תוצאי סיום משניים, הישרדות ללא-מחלה והישרדות כוללת.

מדגם המחקר כלל נשים עם סרטן שד בשלב II/III, שלילי ל-HER2, אשר חולקו באקראי לטיפול סטנדרטי בשישה מחזורים של TAC (Docetaxel/Doxorubicin/Cyclophosphamide) עם או בלי עירוי תוך-ורידי של Zoledronic Acid במינון 4 מ”ג, אשר ניתן תוך 24 שעות מהטיפול הכימותרפי. טיפול זה ניתן כל 21 ימים למשך שישה מחזורים.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת ההשפעה של Zoledronic Acid על ההישרדות ללא-מחלה והישרדות כוללת. עוד בחנו החוקרים את הקשר בין ריכוזי אינסולין, גלוקוז, IGF-1 ו-IGF-1 Receptor ובין תוצאות הישרדות הנשים.

מדגם המחקר כלל 246 נשים ולאחר חציון מעקב של 6.4 שנים, שיעורי ההישרדות הכוללת בכלל הנשים במחקר היו גרועים יותר משמעותית בקרב אלו שטופלו ב- Zoledronic Acid (יחס סיכון של 0.468, p=0.040). שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לא היו שונים משמעותית בין שתי קבוצות הטיפול (p=0.147).

בניתוח לפי תתי-קבוצות שהתמקד בנשים לאחר-מנופאוזה, החוקרים לא זיהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בהישרדות ללא-מחלה או בהישרדות כוללת בין אלו שטופלו ב- Zoledronic Acid ובין נשים בקבוצת הביקורת. עוד מדווחים החוקרים כי בנשים לפני-מנופאוזה לא תועדו הבדלים מובהקים בשיעורי הישרדות ללא-מחלה והישרדות כללית.

מהניתוח הסטטיסטי עלה כי לא היה קשר מובהק סטטיסטית בין ביטוי IGF-1 Receptor ובין הישרדות ללא-מחלה או הישרדות כללית. עוד עלה מהנתונים כי רמות נמוכות יותר של אינסולין בדם לוו בשיפור הישרדות ללא-מחלה (יחס סיכון של 1.025, p=0.014).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי משלב Zoledronic Acid עם טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי לווה בפרוגנוזה גרועה יותר בנשים עם סרטן שד. עם זאת, בתת-קבוצה של נשים לאחר-מנופאוזה לא זוהתה השפעה של הטיפול ההישרדות הכללית או הישרדות ללא-מחלה.

Breast Cancer Res. 2019;21

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה