גנטיקה

בנשים צעירות ובסיכון גבוה לסרטן שד תתכן תועלת לממוגרפיה (מתוך כנס ה-RSNA)

בנשים בגילאי 30-39 שנים, בסיכון גבוה לסרטן שד, תתכן תועלת לבדיקת סקר שנתית בדמות ממוגרפיה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Radiological Society of North America.

נשים בגילאי 30-39 שנים עם שלושה גורמי סיכון ספציפיים עשויות ליהנות מתועלת של התחלת בדיקות סקר בגיל 30, במקום בגיל 40, כפי שמומלץ בנשים בסיכון ממוצע. במחקר הם ביקשו להשוות בין נשים אלו עם גורמי סיכון ונשים בשנות הארבעים לחייהן, ללא גורמי סיכון לסרטן שד, בהן מומלץ להשלים בדיקת סקר כל שנה. הם ביקשו לקבוע אם יש מקום להתחיל בבדיקות הסקר בגיל צעיר יותר בנשים בסיכון-גבוה.

החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר National Mammography Database, מאגר נתונים ארצי וזיהו 2.6 מיליון נשים מרחבי ארצות הברית, אשר השלימו 5.7 מיליון בדיקות ממוגרפיה בין ינואר 2008 ועד דצמבר 2015. כל הנשים במחקר שללו תסמינים של סרטן שד.

החוקרים מדווחים כי השיעור הממוצע של אבחנת ממאירות עמד על 3.7 ל-1,000 נשים שהוגדרו בסיכון גבוה לסרטן שד שיעור שהיה די דומה לזה שתועד בנשים בגילאי 40-49 שנים, אשר היו בסיכון ממוצע לסרטן שד. בנשים בגילאי 30-39 שנים, שיעורי אבחנת ממאירות דומים מאוד לאלו שתועדו בנשים בעשור הבא של חייהן, אשר השלימו בדיקות סקר גם בהעדר גורמי סיכון לממאירות. החוקרים מסבירים כי בשתי הקבוצות הללו תתכן למעשה תועלת דומה לבדיקות סקר המבוססות על ממוגרפיה.

החוקרים ממליצים להשלים בדיקות ממוגרפיה לקבוצות הבאות של נשים בסיכון גבוה, המצויות בשנות השלושים לחייהן:

·       נשים עם היסטוריה אישית של סרטן שד כלומר, נשים שכבר שרדו את המחלה בעבר.

·       נשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן שד אבחנה של סרטן שד באם, בת, או אחות.

·       נשים עם רקמת שד צפופה, כפי שנקבע לפי בדיקת ממוגרפיה קודמת.

מבין הנשים בקטגוריה זו, אשר היו בקבוצת הגיל בין 30-39 שנים, ש9.8% נקראו לבדיקה חוזרת כלומר, היה ממצא חשוד כלשהו בבדיקת הממוגרפיה שלהם.

החוקרים מסכמים ומסבירים כי במידה ומשלימים בדיקות סקר בנשים בגילאי 40-49 שנים וללא גורמי סיכון, אזי יש להשלים בדיקות סקר של נשים צעירות יותר במידה ונושאות גורמי סיכון לממאירות.

מתוך כנס ה-RSNA

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה