גנטיקה

עליה בהיקף ‘חדשות מזויפות’ מציב חולי סרטן בסיכון לסיבוכים (Lancet Oncol)

ירידה באמון הציבור ברופאים ועליה במידע שגוי ו”חדשות מזויפות” דרך האינטרנט הובילו לעליה בשימוש בטיפולים לא-קונבנציונאליים, שאינם מוכחים, בקרב חולי סרטן, כך טוענים מומחים במאמר מערכת שפורסם בכתב העת Lancet Oncology. לפי מאמר המערכת, ההתנגשות בין אוטונומיית רבה יותר של המטופלים, ירידה באמון ברופאים ועליה בשימוש ברשתות חברתיות, הובילה לעליה בהיקף אבחנות עצמיות ושימוש בטיפולים חליפיים.

הכותבים מזהירים כי הדבר עשוי להביא לכך שחולי סרטן יסרבו לקבלת טיפול קונבנציונאלי, אשר הוכח כיעיל, ולעליה בסיכון לתמותה, בהשוואה לחולים המקפידים על המלצות הטיפול.

במאמר המערכת קוראים הכותבים לכל העובדים בתחום האונקולוגיה לתקוף את סוגיית המידע השגוי והשקרים המפוזרים ברשתות החברתיות, חדשות וערוצי שיווק, ע”י התמקדות במתן מידע מדויק למטופלים.

אחד המקורות המהימנים לשימוש במקרים אלו הוא אתר האינטרנט של ה-National Institute of Health, שנועד לסייע למשתמשים לבחון מידע רפואי באינטרנט, כמו גם העסקה לאחרונה של אחות דיגיטאלית במטרה להפריך חדשות מזויפות באמצעות שירות שאלות ותשובות.

אין דבר חדש בכל הנוגע להתמודדות עם חדשות מזויפות ומידע שגוי באונקולוגיה. מדובר בתופעה הקיימת כבר זמן מה, והעמדה הנוכחית תומכת בקריאת תיגר במקרים בהם מעודדים טיפולים ללא בסיס עדויות מהימנות.

הכותבים מאמינים כי העליה בהיקף השימוש באינטרנט בשנים האחרונות הובילה לזמינות רבה של פלטפורמה הרבה יותר גדולה להפצת רעיונות ודבר זה הוביל לשינוי באופי השאלות המופנות מצד המטופלים. הם מציינים כי טיפולי רפואה משלימה הם לרוב אינם מזיקים וכל עוד אלו המציעים טיפולים אלו אינם מהללים אותם יתר על המידה, אין בעיה בפניה לשירותים אלו. הבעיה נובעת מהמקרים בהם אדם טוען כי הטיפול יעבוד ללא ספק והחולים מסכימים לטיפול מסיבה זו. בעיה נוספת נובעת מכך שחולים עשויים לסבור כי הם יכולים לקבל טיפולים אלטרנטיביים במקום טיפול קונבנציונאלי.

Lancet Oncol. 2018;19:1135

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה